Kost som ger dig en platt mage

En av hemligheterna bakom en platt mage är att välja rätt råvaror. Se här vilka proteiner, kolhydrater, kostfiber och fettsorter du ska satsa stenhårt på.

Här får du en lista över råvaror som du kan äta utan att oroa dig för att det ska påverka din platta mage i fel riktning.

Satsa på: Sunda fetter

  • Studier visar att de speciella fettsyror som du hittar i till exempel avokado, har en kemisk struktur som sätter fart på kroppens förbränning i en positiv riktning.
  • Försök visar att det särskilt är magfettet som försvinner när en del av fettet i en kalorifattig kost består av så kallade MUFA-fettämnen (enkelomättat fett).

MUFA-källor

  • Avokado, oliv(olja), mandlar och sesamfrön.

Grova kolhydrater

  • I dessa lowcarb-tider glömmer många att hjärnan bara fungerar optimalt på kolhydrater.
  • Därför finns det ingen anledning att ta bort dem helt. Hemligheten är att hitta rätt mängd och kombinera dem med protein och fett, så att upptaget av kolhydraterna tar längre tid.
  • Utgångspunkten bör vara fullkorn, där de sunda egenskaperna är intakta.

Fullkorn/kärnor/frön

  • Havregryn och quinoa.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background