Äpple och päron

Lär känna din kroppstyp och bli av med magfettet

Överskottsfett i magregionen kan sätta sig runt de inre organen och skada hälsan. Men genom att känna till din kroppstyp kan du träna målinriktat för att bli av med magfettet.

3 februari 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

De flesta gillar inte överskottsfett på magen och är samtidigt medvetna om hälsoriskerna med fettet som sitter hälsofarligt till. För mycket magfett ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar, det går ut över njurarna och ökar risken för både diabetes och cancer – och vissa kroppstyper är mer utsatta än andra. Men om du känner till din kroppstyp kan du träna specifikt för att ta bort magfettet och därmed både komma i jeansen och ge hälsan en skjuts uppåt.

Få en snygg Active Fit löparjacka + 3 nr av I FORM – ENDAST 99:– Klicka här >>

Äppelformen

Äppelformen kännetecknas av att fettet är centrerat i magområdet, medan armar och ben är tunnare och rumpan inte har så mycket volym. Det är den här kroppstypen som är mest utsatt när det gäller ansamling av magfett där det är som farligast.

Så ska du äta och träna

Päronformen

Päronformade kvinnor är breda omkring höfter och lår. I gengäld har de en mindre överkropp och oftast lite mindre bröst. Päronformen är mindre utsatt för att ha det farliga fettet runt de inre organen, då kroppen lagrar fettet längre ner. 

Så ska du äta och träna

Bananformen

Om man vare sig känner igen sig i äppel- eller päronformen är sannolikheten stor att man är bananformad. Bananformade kvinnor är lika breda över axlar och höfter och har sällan en så markerad midja. Hos den bananformade fördelar fettet sig över hela kroppen.

Så ska du äta och träna

Efter graviditet

Efter graviditeten stressar många över volymen i magregion. Men ta det bara lugnt. Inte nog med att viktökning är normalt under en graviditet, magmusklerna stretchas även ut under nio månader och det tar tid innan de faller på plats igen. Om du ammar är det viktigt att du inte gör drastiska minskningar i din kost, då det kan gå ut över mjölkproduktionen. 

Övergångsåldern

I övergångsåldern sker ofta en förändring av kroppens proportioner. Fettet söker sig mot magregionen och risken för hälsofarligt fett runt de inre organen ökar. Genom att träna efter din kroppstyp kan du dock komma förbi de irriterande nackdelarna med att komma i klimakteriet.

Män och magfett

Män är mer utsatta för fett på magen och risken för sjukdomar på grund av detta. Liksom hos kvinnor kommer män med stigande ålder att börja förlora muskelmassa som konsekvens av sjunkande testetoron- och östrogennivåer och fettet kommer att samlas runt midjan. Livsstil, kost och träning kan dock ändra på den här oönskade konsekvensen av åldrandet.

Här kan du läsa mer om de olika kroppstyperna och få råd om kost och träning.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar