Därför kan träning leda till viktökning

När du börjar träna ska du inte bli överraskad om du går upp i vikt. Det beror på att blodmängden i kroppen ökar.

När du börjar träna ökar blodmängden i kroppen de första veckorna. Det kan innebära en viktökning på mellan ett och ett och ett halvt kilo.

Eftersom din kropp får mycket att göra behöver den mer energi. Och energi kräver syre som ska pumpas runt i kroppen - och mer syre kräver i sin tur mer blod.

Vågen kan stå stilla

När du börjar förbränna fett kan det hända att det ändå inte ger utslag på vågen. Ett kilo fjädrar och ett kilo järn väger som bekant lika mycket men tätheten av de två skiljer sig markant. Detsamma gäller muskler och fett.

Därför kan ditt utseende ändra sig radikalt, även om vikten förblir densamma. Din kropp förändrar sig inte särskilt snabbt, men välbefinnandet är ett faktum redan efter några få veckor. Du börjar snart tära på fettdepåerna och muskulaturen reagerar på träningen. Denna process - att ändra kroppen från lager till kraftverk - börjar redan efter det första träningspasset.

Generna kan dock spela en stor roll för resultatet. Många har ett litet försprång när de sätter i gång, som till exempel tjejen med skinkor av stål som förmodligen inte har fött fem barn. Kom ihåg att den enda du ska jämföra dig med är dig själv.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background