8 dolda orsaker - därför äter vi för mycket

Tillhör du dem som stoppar i dig för mycket mat i tid och otid? Kanske beror det på något son du alls inte hade tänkt på. Här listar vi de åtta vanligaste orsakerna till att vi äter för mycket.

1. Trivsel

Mat och trivsel hör ihop. De kulturella spelreglerna dikterar att vi ska ha något att äta när vi har gäster, ser på teve, går på bio et cetera. Det kan bli för mycket, och en dålig vana att vi hela tiden ska stoppa något i munnen.

2. Tröst

Mat kan också användas som tröst. Det effektivaste sättet att trösta en olycklig baby är att erbjuda bröstet. Som vuxna kan vi använda mat som ersättning för känslomässiga behov som vi inte får täckta - till exempel kärlek, omsorg eller trygghet.

3. Underhållning

Många av oss äter alltför mycket för att vi känner oss uttråkade. Viktproblem kan till och med utveckla sig till en hobby. Liksom vissa människor bara kan prata om sjukdomar så finns det folk som bara intresserar sig för bantningsmetoder. Dessa människors vänskaper är baserade på gemenskapen omkring de senaste dietkokböckerna, bantningskurerna, och så vidare.

4. Skydd

Övervikt kan också fungera som skydd. Kvinnor som har varit utsatta för övergrepp, till exempel våldtäkt, kan reagera genom att börja gå upp i vikt. De önskar omedvetet att bli fula och oattraktiva så att de inte längre riskerar att fånga mäns uppmärksamhet. Det kan också vara blyghet som gör att man helst inte vill ha för mycket uppmärksamhet.

5. Ursäkt

Övervikt kan användas som en ursäkt. Om man inte kan ta sig samman till att hitta en pojkvän, skaffa nytt jobb eller få nya vänner så är övervikt en perfekt ursäkt - för man måste ju först bli smal. Övervikt kan också vara bekvämt om man är lat för det är så mycket man inte kan som tjock. Man slipper till exempel hitta på andra ursäkter för att inte följa med på firmacykelutflykter eller skidturer med familjen.

6. Distraktion

De överflödiga kilona kan verka som avledning om man har andra och större problem som man inte kan eller orkar ta itu med. Lever man till exempel i ett dåligt äktenskap eller har ett otillfredsställande jobb, kan man istället fokusera på sin vikt och bantningskurer och på så sätt avleda uppmärksamheten. Denna ursäkt kan dock i vissa fall vara okej, säger psykoterapeuten Pernille Anduin.

Mat och övervikt utgör nämligen ett ganska ofarligt sätt att sätta sina problem på sparlåga tills man har ork eller möjlighet att ta itu med dem. Det är i varje fall bättre att bli för tjock än att dricka för mycket eller gå helt sönder rent psykiskt, menar hon. Men helst bara i en period, eftersom övervikt i sig själv leder till problem - både fysiskt och psykiskt. Och det bästa är naturligtvis fortfarande att ta itu med det ursprungliga problemet.

7. Bestraffning

Man kan också välja att äta för mycket för att man vill straffa sig själv. Om man inte tycker man duger är det rätt åt en att vara för tjock.

8. Bedövning

Man kan äta för mycket på grund av otillfredsställd livsaptit. En diffus längtan efter ett mer spännande liv kan skapa rastlöshet som omedelbart kan dövas och dämpas av mat.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Motivation till viktminskning
Motivation till viktminskning

Hungrig, mätt eller övermätt – hur känner du skillnaden?

Motivation till viktminskning

7 fällor som gör din sallad kaloritung

Motivation till viktminskning

Få bukt med din mest onyttiga vana – och gå ner i vikt

Motivation till viktminskning

10 gurkor = 1 croissant

Motivation till viktminskning

Sabrina efter 8 veckors bootcamp: "Nu är jag äntligen tillfreds med min spegelbild"

Motivation till viktminskning

Karina efter 8 veckors bootcamp: "Det var så coolt att känna att jag blev starkare"

Motivation till viktminskning

Dietistens bästa råd till viktminskning

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag har inte varit en stl 38 sedan gymnasiet"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag sover mycket bättre"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Mitt sötsug är borta"

Motivation till viktminskning

TEST: Hur är ditt förhållande till socker?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen