Lura aptiten med en smakexplosion

25 april 2009 av I FORM

Vissa dagar dras man till kylskåpet utan synlig anledning. Man går fram och öppnar dörren, tittar lite - stoppar en bit korv i munnen, en skiva ost. Inte på grund av hunger utan för att man känner för något odefinierbart "läckert".

Dessa oförnuftiga besök i kylskåp och skafferi kan bero på ett mer eller mindre omedvetet sug efter någon bestämd smak. Smakämnena i maten har nämligen stor effekt på vårt mått av tillfredsställelse efter en måltid. Om smakbehovet inte blir tillgodosett kvarstår suget även när man är mätt.

Amerikanska experter påstår att vissa människor helt enkelt inte slutar äta förrän deras behov av vissa smakämnen är täckt.

Dessa näringsexperter hävdar att det största problemet med många bantningskurer är att dietplanen inte tillgodoser sinnena i tillräcklig omfattning med det resultatet att man snabbt faller för en frestelse eftersom behovet av något starkt, sött, salt eller fett blir för stort.

Upplevelsen av mat har inte bara med själva smaken att göra utan också med lukt, temperatur och konsistens. Smaklökarna på människans tunga kan bara skilja mellan fyra smaker: salt, sött, surt och beskt.

Egentligen är doften av det vi äter mycket viktigare för den totala smakupplevelsen. Vetenskapliga undersökningar visar att upp till 90 procent av förmågan att bestämma smakämnena i maten kan tillskrivas luktsinnet.

Amerikanska vetenskapliga undersökningar pekar också på att vissa kryddor eller livsmedel har specifik förmåga att tillfredsställa smak- och luktsinne och ger därför bättre mättnadskänsla efter en måltid.

Sådana "smakbomber" kan med fördel tillsättas maten med generös hand - då mättar de helt enkelt bättre utan att ge extra kalorier.
Färsk mynta:

I te, till färskpotatis, ärtor och morötter. Mixad med basilika till pesto. I sallader med citrusfrukter och på glassdesserter.
Soltorkade tomater:

Lägg dem i blöt och använd dem i pastarätter, som pålägg på skinka, ost och ägg, mixa den till såser och dipsåser och i sallader.
Riven pepparrot:

I sallader med rödbeta och morot, på smörgås med kalkonkött och i rätter med kyckling. Till skinka, ångkokt torsk och rökt lax.
Tabasco:

Droppad över pastarätter, pizza, köttfärsrätter, i dipsåser med crème fraiche och i rätter med torkade bönor.
Färska örtkryddor:

I pastarätter, till fisk, kött och grönsaker, i bröd, omeletter och alla sorters sallader. Strö ovanpå soppor. Och snåla aldrig!
Chilipeppar:
Blanda med kajennpeppar till mixade grönsakssoppor. Till äggrätter, i pastasåser eller på en ostsmörgås.
Färsk ingefära:

I varmt te och iste, i rätter gjorda på fågel och griskött tillsammans med curry. Också perfekt till fisk och i bakverk.
Balsamicovinäger:

I dressingar till råkostsallader, bland annat med rödbeta, ruccola, tomat, spenat och broccoli. I soppor, marinader och såser, till ris, pasta och marinader.
Citron:
Fint rivet citronskal till glass, sorbeter och fruktsallad. Saften till kokt ris, couscous, gazpacho och dressingar, fiskrätter.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar