Lura aptiten med en smakexplosion

Vissa dagar dras man till kylskåpet utan synlig anledning. Man går fram och öppnar dörren, tittar lite - stoppar en bit korv i munnen, en skiva ost. Inte på grund av hunger utan för att man känner för något odefinierbart "läckert".

Dessa oförnuftiga besök i kylskåp och skafferi kan bero på ett mer eller mindre omedvetet sug efter någon bestämd smak. Smakämnena i maten har nämligen stor effekt på vårt mått av tillfredsställelse efter en måltid. Om smakbehovet inte blir tillgodosett kvarstår suget även när man är mätt.

Amerikanska experter påstår att vissa människor helt enkelt inte slutar äta förrän deras behov av vissa smakämnen är täckt.

Dessa näringsexperter hävdar att det största problemet med många bantningskurer är att dietplanen inte tillgodoser sinnena i tillräcklig omfattning med det resultatet att man snabbt faller för en frestelse eftersom behovet av något starkt, sött, salt eller fett blir för stort.

Upplevelsen av mat har inte bara med själva smaken att göra utan också med lukt, temperatur och konsistens. Smaklökarna på människans tunga kan bara skilja mellan fyra smaker: salt, sött, surt och beskt.

Egentligen är doften av det vi äter mycket viktigare för den totala smakupplevelsen. Vetenskapliga undersökningar visar att upp till 90 procent av förmågan att bestämma smakämnena i maten kan tillskrivas luktsinnet.

Amerikanska vetenskapliga undersökningar pekar också på att vissa kryddor eller livsmedel har specifik förmåga att tillfredsställa smak- och luktsinne och ger därför bättre mättnadskänsla efter en måltid.

Sådana "smakbomber" kan med fördel tillsättas maten med generös hand - då mättar de helt enkelt bättre utan att ge extra kalorier.
Färsk mynta:

I te, till färskpotatis, ärtor och morötter. Mixad med basilika till pesto. I sallader med citrusfrukter och på glassdesserter.
Soltorkade tomater:

Lägg dem i blöt och använd dem i pastarätter, som pålägg på skinka, ost och ägg, mixa den till såser och dipsåser och i sallader.
Riven pepparrot:

I sallader med rödbeta och morot, på smörgås med kalkonkött och i rätter med kyckling. Till skinka, ångkokt torsk och rökt lax.
Tabasco:

Droppad över pastarätter, pizza, köttfärsrätter, i dipsåser med crème fraiche och i rätter med torkade bönor.
Färska örtkryddor:

I pastarätter, till fisk, kött och grönsaker, i bröd, omeletter och alla sorters sallader. Strö ovanpå soppor. Och snåla aldrig!
Chilipeppar:
Blanda med kajennpeppar till mixade grönsakssoppor. Till äggrätter, i pastasåser eller på en ostsmörgås.
Färsk ingefära:

I varmt te och iste, i rätter gjorda på fågel och griskött tillsammans med curry. Också perfekt till fisk och i bakverk.
Balsamicovinäger:

I dressingar till råkostsallader, bland annat med rödbeta, ruccola, tomat, spenat och broccoli. I soppor, marinader och såser, till ris, pasta och marinader.
Citron:
Fint rivet citronskal till glass, sorbeter och fruktsallad. Saften till kokt ris, couscous, gazpacho och dressingar, fiskrätter.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen