Frukost ger dig smal midja

5 centimeter! Så mycket mindre midjemått kan du få om du äter frukost.

Om du hoppar över frukosten, putar du i genomsnitt ut 5 centimeter mer än de som äter något inom dagens första två timmar, visar en amerikansk studie.

Det backas upp av en annan studie som visar att om du aldrig äter frukost har du 300 procents större risk för att bli överviktig.

Satsa på proteiner

När du sätter dig vid frukostbordet, se då till att få rikligt med proteiner. En proteinrik frukost stödjer uppbyggnaden av dina muskler, ökar din ämnesomsättning och minskar mängden kortisol I kroppen, visar studier från Tyskland. Kortisol i stora mängder kan medföra att du lagrar fett på magen och går upp i vikt, eftersom ämnet gör dig hungrig och ökar lusten till söta och feta saker. Välj att inta 20–30 gram proteiner på morgonen.
American Journal of Clinical Nutrition

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background