Använd vågen smart

Vill du gå ner i vikt? Då ska du inte stirra dig blind på vågen. Däremot kan du använda den som ett smart redskap. Vi lär fem smarta knep på hur du gör.

  • 1. Väg dig oftaViktminskningsstudier har visat att de som väger sig varje dag går ner dubbelt så många kilo som de som väger sig en gång i veckan. Och ja, de som inte väger sig alls går helt enkelt upp i vikt.
  • 2. Köp en billig vågDet finns ingen anledning att investera halva månadslönen i en badrumsvåg. Köp en vanlig digital variant som visar antal kilo och hundra gram – det är allt som behövs!
  • 3. Tänk på att din vikt varierarKvinnors vikt ändrar sig mer än männens, på grund av menstruationscykeln. En del dagar kommer du som kvinna kanske vara svullen och samla vatten i kroppen – som ger direkt utslag på vågen. Äter vi saltrik mat samlar kroppen ännu mer vatten och väger mer. Bonustips: Väg dig på morgonen, efter att du har varit på toaletten och innan du klär dig. Då är displayen mest rättvisande.
  • 4. Kom ihåg att muskler väger mer än fettTränar du för att gå ner i vikt? Då kan du vara säker på att dina muskler blir större – och att det inte är säkert att du rasar i vikt. Har du en hälsosam kroppsvikt i relation till din längd? Snabbkolla ditt BMI. Bonustips: Använd ett måttband som hjälpredskap till badrumsvågen och håll ett öga på att du gör av med centimeter för centimeter både i midjan, på låren och ändan.
  • 5. Ställ badrumsvågen på rätt platsEtt platt och hårt golv är det bästa underlaget. Står vågen på en ojämn yta eller en mjuk matta kan den visa fel antal kilo.
De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen