Använd vågen smart

Vill du gå ner i vikt? Då ska du inte stirra dig blind på vågen. Däremot kan du använda den som ett smart redskap. Vi lär fem smarta knep på hur du gör.

  • 1. Väg dig oftaViktminskningsstudier har visat att de som väger sig varje dag går ner dubbelt så många kilo som de som väger sig en gång i veckan. Och ja, de som inte väger sig alls går helt enkelt upp i vikt.
  • 2. Köp en billig vågDet finns ingen anledning att investera halva månadslönen i en badrumsvåg. Köp en vanlig digital variant som visar antal kilo och hundra gram – det är allt som behövs!
  • 3. Tänk på att din vikt varierarKvinnors vikt ändrar sig mer än männens, på grund av menstruationscykeln. En del dagar kommer du som kvinna kanske vara svullen och samla vatten i kroppen – som ger direkt utslag på vågen. Äter vi saltrik mat samlar kroppen ännu mer vatten och väger mer. Bonustips: Väg dig på morgonen, efter att du har varit på toaletten och innan du klär dig. Då är displayen mest rättvisande.
  • 4. Kom ihåg att muskler väger mer än fettTränar du för att gå ner i vikt? Då kan du vara säker på att dina muskler blir större – och att det inte är säkert att du rasar i vikt. Har du en hälsosam kroppsvikt i relation till din längd? Snabbkolla ditt BMI. Bonustips: Använd ett måttband som hjälpredskap till badrumsvågen och håll ett öga på att du gör av med centimeter för centimeter både i midjan, på låren och ändan.
  • 5. Ställ badrumsvågen på rätt platsEtt platt och hårt golv är det bästa underlaget. Står vågen på en ojämn yta eller en mjuk matta kan den visa fel antal kilo.