5 saker du inte visste var osunda

Ät inte de här 5 sakerna om du vill gå ner i vikt – eller hålla den.

Ok, allt med måtta och det råder inga tvivel om att ifall de här fem matvarorna tillhör dina favoriter så kan det vara svårt att vara vän med vågen.

  • 1. Sockerfritt godisÄr du en av dem som alltid har sockerfritt godis i väskan? Då ska du veta att ”sockerfri” inte betyder samma sak som ”utan kalorier”. Där är ungefär 7 kalorier i en bit och en påse blir omkring 84 kalorier. En påse om dagen räknas alltså med i kaloriräkneskapet.
  • 2. Chips med olivoljaEller med reducerat fettinnehåll. Gjort för att vi skulle tro att det var sunt, men där får vi tänka om. Kaloriinnehållet i en påse på 170 gram kan vara över 900! Nötter är ett mycket sundare val, men också de är fulla av kalorier så en näve räcker.
  • 3. PestoPesto är gott och en säker vinnare på pastarätten. Men visste du att varje matsked peso innehåller omkring 100 kalorier? Det blir snabbt väldigt många kalorier i den sunda pastasalladen. Om du inte vill tumma på peston kan du tänka på hur många kalorier du annars får i dig på en dag och att kroppen räknar kalorier – oavsett hur sunda de är.
  • 4. SorbetSorbet är det sunda alternativet vid sidan om vanlig glass, eller? Det är i alla fall vad många tror. Sanningen är att även om sorbet inte innehåller mycket fett så innehåller det socker, massor av socker. Kaloriinnehållet kan därför bli högre än i gräddglass.
  • 5. KycklinglårAtt skinnet är fett, det har vi hört förut. Men visste du hur fett det faktiskt är?
    1 kycklinglår utan skinn: Cirka 158 kalorier
    1 kycklinglår med skinn: Cirka 336 kalorier
    Alltså: Hoppa över skinnet, men fortsätt äta kyckling. Det är sunt, magert, proteinrikt och ger bra mätthet.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background