3 x akut hjälp, när du går på diet

Du går på diet och är konstant hungrig och dödstrött på mat, som inte smakar något. Nu är du också bjuden på middag, där det säkert finns massor av frestelser. Vad gör du?

Läs vad I FORMs expert rekommenderar dig att äta inför träningen.

1. Hjälp, jag är hungrig!

Hunger kan ha många orsaker och vara fysisk, såväl som psykisk. Är det frågan om fysisk hunger kan det vara kroppens avsaknad av kolhydrater, som slår igenom.

Var stark, så vänjer du dig snabbt. Är det för lite mat med i planen för att göra dig mätt, öka då på proteinkällorna och grönsakerna i den måltid som inte räcker tillräckligt länge nu.

2. Hjälp, det smakar inte gott!

Du behöver inte alls göra avkall på smaken för att följa våra ramar. Tvärtemot är de flesta gourmeträtter baserade på en proteinkälla, grönsaker, en del fett och försvinnande lite kolhydrater. Var kreativ när det kommer till kryddningen. Oregano, timjan, chili, dragon och många andra kryddor ger massor av smak.

Samma sak gäller för tillagningen. Koka, stek, baka och ät rått, allt efter humör. Våra planer ger dig ganska fria ramar, så det är bara att börja experimentera!

3. Hjälp, jag är bjuden på middag!

Det är en utmaning. Likaväl som när kollegorna firar med bullar och kakor, eller när väninnan bjuder på brunch. Då får du själv avväga vid varje enskilt tillfälle, men kom ihåg att dietens resultat hänger på om du gör rätt val. Det kan innebära att tacka nej i kalorifarliga situationer, som du vanligtvis säger ja till.

Fokusera på, att du gör något bra för dig själv, när du tackar nej, i stället för att se det som ett straff. Och tänk på, hur mycket du kommer att ångra dig om tio minuter, när desserten är uppäten och kalorierna finns i din kropp.