7-Minute Workout, kvinna tränar ute i det fria.
© Colourbox

7-Minute Workout – i form på bara 7 minuter

Nu finns det inga ursäkter för att inte komma i form. 7-Minute Workout är ett träningsprogram som varken är tidskrävande, dyrt eller besvärligt. Träningsprogrammet består av 12 intensiva övningar, som du kan var och när som helst. Lycka till!

18 november 2016 av Cecilie Dumanski

Bara 7 minuters träning räcker

7-Minute Workout är ett träningsprogram inom kategorin High Intensity Circuit Training (HICT) eller högintensiv cirkelträning, som det kan översättas till på svenska.

7-Minute Workout har sitt ursprung i ett stort amerikanskt forskningsprojekt, som visar att bara 7 minuters motion dagligen kan ge stora hälsomässiga vinster. 

Så gör du en 7-Minute Workout

  • 7-Minute Workout består av 12 intensiva övningar. 
  • Varje övning görs i 30 sekunder. 
  • Mellan varje övning pausar man i 10 sekunder. 
  • Det är viktigt att man i varje övning pressar sig själv så mycket som möjligt, om du vill ha ut optimal effekt av din 7-Minute Workout. 
  • Träningsprogrammet ska utföras dagligen.

Är du redan i god form kan du öka antalet övningar eller antalet sekunder som du gör varje övning.

Hur effektivt är programmet om du är i god form?

7-Minute Workout kan laddas ner som app, MEN här har vi samlat några av de bästa övningarna.

12 supereffektiva övningar

  1. Burpees
  2. Squat med halv squat
  3. Push-ups
  4. Frog sit-up
  5. Utkryp på ett ben
  6. Squat
  7. Froggers
  8. Pike push-up
  9. Höga knälyft
  10. Lunges
  11. Russian twist
  12. Sidoplanka (ev med knälyft)

Hitta filmer på alla 12 övningarna här under.

Kanske är du intresserad av