Smiska dig själv

Många av oss har slappa rumpor därför att de inte används i vardagen. Men genom att banka, sträcka och knåda dem kan du få liv i den igen.

19 juni 2016 av I FORM

Man kan inte veta om du får bäst resultat av att banka eller massera, så du får pröva dig fram och se vad som funkar bäst.

Sträck ut den

När musklerna på framsidan av höfterna är för stela kan musklerna på baksidan av höfterna (skinkorna) inte arbeta optimalt. Många har av en mängd olika anledningar stela muskler på framsidan av höfterna. För att motverka problemet hjälper det att sträcka ut höftböjarna.

Banka på den

I huden sitter det många sensoriska celler som har direkt förbindelse med de nervceller som styr musklerna. Genom att banka på skinkorna aktiverar du nervsystemet, så att musklernas sammandragningsreflex förbättras. Det ger fastare former. Slå med öppen hand och var inte rädd att ta i.

Knåda den

I musklernas fästen sitter en rad nervceller. Genom att massera längs kanten av bäckenet och ner längs yttersidan av låret blir nervsystemet mer aktivt och sammandragningen i musklerna förbättras. Du ska massera så att du verkligen känner det utan att det gör ont. Massera i 20–30 sekunder längs kanten så aktiveras musklerna.

Texten fortsätter under annonsen

Kanske är du intresserad av

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen