Kvinna gör triceps dips mot trälåda.
© Morten Andersen

Så gör du triceps dips

Har du koll på hur du gör triceps dips korrekt? Annars får du den ultimata guiden här.

11 juni 2017 av Maria Albøg Jespersen

Triceps dips

Detta är en genial övning för gäddhänget, då den tränar hela tricepsmuskeln på baksidan av överarmen på en gång. Men pressa-dig-upp-övningen kan vara tuff mot dina axlar, eftersom dina armar ska bära nästan hela din kroppsvikt. Här kan du se hur du skonar dina axlar och gör korrekta triceps dips. 

Därför är triceps dips bra

  • Stärker tricepsmuskelns tre delar som baksidan av armen består av.
  • Tränar de stabiliserande musklerna i axellederna, så du undviker skador.

Triceps dips stärker primärt musklerna i

  • Överarmar
  • Axlar

Så gör du perfekta triceps dips

  1. Sätt dig på en stabil pall med en sitthöjd på ca 50 cm och placera händerna vid sidan av rumpan. Lyft ut rumpan från sätet och sträck benen så att bara hälarna är i golvet.

  2. Sänk långsamt ner rumpan mot golvet, tills dina armbågar bildar en 90-graders vinkel och du känner att det sträcker i överarmarna. Använd armarna för att pressa upp dig igen. 

Kom ihåg detta när du gör triceps dips

  • Håll armbågarna intill kroppen
    Se till att armbågarna inte pekar ut åt sidorna när du går ner, så du undviker att vrida armbågslederna.

  • Slappna av i axlarna
    Undvik att dra upp axlarna till öronen, så att du inte belastar dina axelleder när du för tillbaka överarmarna.

  • Placera händerna på sätet

    Håll händerna på axelbredds avstånd och låt dina fingrar peka in mot kroppen. 

  • Räta på ryggen
    Håll överkroppen lodrät och se till att ryggen är så nära kanten som möjligt, så att du står stabilt.

  • Tappa inte rumpan
    Kom ner så långt som möjligt men nudda inte vid golvet. Lägg vikten på dina armar och inte på dina ben. 

  • Vila på hälarna
    Sträck dina ben och håll dem på höftbredds avstånd, så att hälarna är det enda som rör vid golvet. 

Anpassa dina triceps dips

Så gör du triceps dips lättare

Böj benen och dra dem in till kroppen, så att båda dina fötter står stabilt på golvet. Du kan också göra rörelsen mindre, så att avståndet som du ska pressa din kropp upp och ner blir mindre.

Så gör du triceps dips hårdare

Gör övningen som vanligt men med benen på en bänk eller en pilatesboll i samma höjd som dina armar. Det ställer större krav både på din muskelstyrka och din balans. 

Kanske är du intresserad av