Träna utan utrustning

Body Weight Training innebär att du använder din egen kropp som enda träningsredskap. Testa själv – och upptäck hur hårt och effektivt det är! Här är ett 8 veckor långt träningsprogram att utamana dig själv med.

22 augusti 2016 av Sabrina Dinic

Träna med din egen kropp som vikt

Du kan lika gärna lära dig namnet med detsamma – Body Weight Training – för den här träningsformen är här för att stanna. I fitnessvärlden talar man om ingenting mindre än en ”Body Weight Revolution”, då den nya träningsformen vänder upp och ner på hur styrketräning ska göras. Alla kan träna samma Body Weight-program oavsett nivå och styrka. Är man vältränad och stark genomför man bara fler repetitioner än en nybörjare. Du hittar alla 8 övningar på video längre ner på sidan.

Så värmer du upp

  • Små hopp på stället.
  • Svinga armarna framåt och bakåt.
  • Vrid kroppen från den ena sidan till den andra.
  • Böj kroppen fram och tillbaka från den ena sidan till den andra.
  • Repetera under 5 minuter.

Så tränar du

  • Kör programmet 3 gånger i veckan.
  • Gör varje övning i 30 sekunder.
  • Mellan övningarna tar du en paus på 30 sekunder.
  • När du har gått igenom alla övningar, börjar du om igen.
  • Du gör totalt 4 set. Är du slutkörd efter 4 set, gör du några extra.

Tema

Kanske är du intresserad av