Testa din benstyrka – stämmer den med din ålder?

Hur gammal är din kropp egentligen? Få en fingervisning om det här.

TEST: Hur starka är dina ben?

Hur är det egentligen med din benstyrka? Är de yngre eller äldre än dig? Gör det här enkla testet och ta reda på det – om du vågar!

24 november 2017

I denna tuffa övning – en klassisk squat – får din lår och rumpa arbeta hårt medan din rygg och magmuskler arbetar så lite som möjligt. Därför är en squat genial för att testa din benstyrka!

Så testar du din benstyrka

Testa din styrka genom att se hur många klassiska squats du kan göra i rad. 

Utgångsposition för squat:

Stå med höftbredds avstånd mellan fötterna. Håll hälarna i golvet under hela övningen.

Rörelse:

  • Böj benen och sänk baken, som om du skulle sätta dig på en stol. Dina knän ska bilda en vinkel på ca 90 grader. Res dig kontrollerat upp igen.
  • Fokusera på att hålla knäna bakom tårna när du böjer knäna. Sträck även ut armarna när du böjer knäna. På det viset håller du balansen lättare.
  • Tänk på att spänna baken under hela övningen. Du ska inte pausa mellan repetitionerna – du ska bara jobba på.
  • Gör så många squats du kan utan att vila. Räkna under tiden.

OM DU ÄR MAN: Gör övningen på ett ben – ditt starkaste ben! Ta ev stöd av en en stol, men men bara för att hålla i – inte för att häva dig upp med.

Hur många squats kunde du göra?

Se i schemat här under vad din prestation motsvarar.

Vill du ha hjälp med att få starka ben och fast rumpa? Då har vi ett bra program till dig här.

Resultatet av övningen för kvinnor

 

Repetitioner

Din styrka

  Under 13 squats Ajdå! Dina ben är inte särskilt starka – inte ens för en kvinna på 60 år.  
  13-17 squats Din styrka motsvarar en kvinna i 60-årsåldern.  
  18-22 squats Din styrka motsvarar en kvinna i 50-årsåldern.  
  23-26 squats Din styrka motsvarar en kvinna i 40-årsåldern.  
  27-32 squats Din styrka motsvarar en kvinna i 30-årsåldern.  
  33-36 squats Din styrka motsvarar en kvinna i 20-årsåldern.  
  Över 36 squats Grattis! Dina ben är superstarka – även för en kvinna på 20 år.  

Resultatet av övningen för män

 

Repetitioner

Din styrka

  Under 13 squats Ajdå! Dina ben är inte särskilt starka – inte ens för en man på 60 år.  
  13-17 squats Din styrka motsvarar en man i 60-årsåldern.  
  18-22 squats Din styrka motsvarar en man i 50-årsåldern.  
  23-26 squats Din styrka motsvarar en man i 40-årsåldern.  
  27-32 squats Din styrka motsvarar en man i 30-årsåldern.  
  33-36 squats Din styrka motsvarar en man i 20-årsåldern.  
  Över 36 squats Grattis! Dina ben är superstarka – även för en man på 20 år.  

Kanske är du intresserad av