Kvinna gör russian twist.


© Morten Andersen

Så gör du russian twist

Russian twist är en roterande magböjning som verkligen utmanar dina sneda magmuskler. Läs här hur du gör övningen korrekt.

10 juli 2017 av Maria Albøg Jespersen

Russian twist

Denna roterande magövning sätter dina magmuskler på prov och är speciellt bra för de sneda magmusklerna. Samtidigt är svårighetsgraden lätt att variera. Russian twist-övningen kan dock skada ryggen om du gör den fel.

Därför är russian twist-övningen bra

  • Tränar sneda magmusklerna och core.
  • Förebygger ryggsmärtor. 
  • Förebygger ryggsmärtor. 

Russian twist stärker primärt musklerna i:

  • Magen

Så gör du russian twist

  1. Sätt dig med böjda knän och knäppta händer och luta dig lite bakåt. Lyft fötterna från golvet, spänn din core och hitta balansen.

  2. Vrid överkroppen så långt åt den ena sidan som du bara kan och rotera sedan åt andra sidan.Fortsätt i snabbt tempo.

Tänk på detta när du gör russian twist

Lyft fötterna 
Det ställer större krav på dina muskler och din balans. 

Håll underkroppen stilla
Dina ben ska inte rotera eller söka sig mot magen.

Spänn din core 
Det gör det enklare att hålla balansen och skapar stabilitet i övningen.

Bålen 
Kom ihåg att det inte är armarna utan överkroppen som ska rotera.

Håll ryggen rak
Faller du ihop i ryggraden så börjar du bli trött och ska avbryta. 

Använd armbågarna 
Om du känner att armarna arbetar mer än magen, kan du pressa armbågarna intill kroppen.

Kanske är du intresserad av