Tio snabba för en ökad ämnesomsättning

Vill du gå ner ett par kilo? Här får du tio snabba tips på hur du sparkar igång förbränningen.

1 september 2016 av I FORM

10 tips för en ökad ämnesomsättning

  • 1. Ät mycket kolhydrater

    Potatis, ris, pasta, bröd, gryn, frukt och grönt.


  • 2. Ät flera måltider fördelade över hela dagen

    Gärna tre huvudmåltider och två-fyra mindre mellanmål.


  • 3. Minska fettförbrukningen

    Minimera eller undvik helt smör på brödet. Använd mindre fett när du steker. Kasta alltid stekfettet, koka eller baka eventuellt istället. Byt ut feta mjölkprodukter mot magra. Ät magert kött och köttpålägg och skär bort allt synligt fett.


  • 4. Använd kroppen så mycket som möjligt i vardagen

    Ta till exempel cykeln till jobbet.


  • 5. Träna två-tre gånger i veckan

    Pressa upp dig själv till en hög puls.


  • 6. Vänj dig vid en lite lägre rumstemperatur

    Utan att klä på dig mer.


  • 7. Avsluta morgontoaletten med rejäl avrivning
    Kroppen använder massor av energi till att producera värme och om du kyler ner den tvingar du den att elda ordentligt i värmeanläggningen.

  • 8. Drick några koppar kaffe

    Koffeinet ökar din hjärtfrekvens så att du förbränner många kalorier även när du vilar. Dessutom ökar fettförbränningen på bekostnad av kolhydratförbränningen.


  • 9. Ät magert köttpålägg på morgonmackan

    Kroppen lägger en massa kalorier på att smälta proteinerna, samtidigt som mättnaden infinner sig snabbare och mer långvarigt jämfört med mer fettsnåla måltider.


  • 10. Se till att frukosten innehåller rikligt med kolhydrater

    Om du äter för lite kolhydrater kommer du att känna dig trött och håglös hela förmiddagen och du lyckas garanterat inte lyfta ändalykten från kontorsstolen förrän framåt lunch.

Kanske är du intresserad av