Gurkmeja, kryddor.


Därför ska du äta gurkmeja

Gurkmeja eller fattigmanssaffran har länge stått i skuggan av sin fina storasyster men inte längre. Gurkmeja har nämligen en lång rad goda egenskaper som stärker din hälsa.

8 juni 2016 av Rie Bekker

Frossa i gurkmeja

Gurkmeja har använts i hundratals år som mat, smink och medicin. Du kan spåra den ända tillbaka till 600 år före vår tideräkning.

Kryddan är mest känd för sin starka gula färg. I Indien och andra asiatiska länder, där den har sitt ursprung, används den ofta för att färga ris eller fiskrätter gula.

Gurkmeja finns i pulverform och som hel rot, som mest av allt påminner om ingefära. Smaken är mycket mildare än ingefära. Därför ingår gurkmeja oftast i andra kryddor, bland annat som en viktig del av curry.

I naturmedicin används gurkmeja ofta för att till exempel behandla hosta, gikt, leverproblem och inflammation. Även inom medicinsk forskning har kryddan hamnat i fokus på grund av sina potentiella hälsofördelar.

4 sunda fördelar med gurkmeja

Gurkmeja innehåller cirka 2 % av det gula färgpigmentet curcumin. Det är just det här speciella mikroskopiska färgämnet som är anledningen till att du bör öka på volymen av gurkmeja i kosten. Det är nämligen väldigt hälsosamt för dig.  

  • Gurkmeja håller huden frisk
    Gurkmeja har en fantastisk antibakteriell effekt, som bland annat minskar bakteriella infektioner när du har ett sår. Experiment har också visat att gurkmeja kan förbättra vissa hudåkommor, inklusive skador hos cancerpatienter. Forskarna tror att detta beror på att curcumin har en antioxidanteffekt. Curcumin angriper nämligen de små farliga ämnena som far omkring fritt i kroppen, innan de angriper kroppens egna celler. 
  • Gurkmeja förbättrar immunförsvaret
    Är ditt immunförsvar försvagat eller nersatt är du mer utsatt för sjukdomar. Det kan leda till ökad inflammation i kroppen, vilket kan vara ganska belastande. Men studier visar att curcumin kan minska och reglera mängden proinflammatoriska ämnen – alltså de substanser som normalt ökar inflammationen i kroppen. Genom att skapa balans mellan dessa ämnen hjälper curcumin till att förebygga sjukdomar och bygga upp ett försvagat immunförsvar igen.
  • Gurkemeje kan bekæmpe cancer
    Många cancerbehandlingar är antingen ineffektiva eller har obehagliga biverkningar. Därför är forskarna ständigt på jakt efter nya möjligheter och nu senast visar djurförsök att behandling med curcumin kan minska tillväxten av cancerceller. Curcumin reagerar med flera proteiner, som bland annat hämmar utvecklingen av cancercellen. Också flera studier på människor tyder på detta. 
  • Gurkmeja skyddar ditt hjärta
    Forskarna har nu ett stort intresse för curcumins möjliga positiva effekt på hjärt-kärlsjukdomar, som man inte vet så mycket om ännu. De forskningsresultat man har att gå på hittills är dock mycket positiva. Curcumin verkar nämligen skydda mot hjärt-kärlsjukdomar. Förmodligen på grund av samma antioxidativa och antiinflammatoriska effekt, som håller huden frisk. 

Så kan du använda gurkmeja

Gurkmeja kan användas i matlagning både som färsk rot och torkad/mald variant. Färsk gurkmeja kan inhandlas hos ett antal asiatiska handlare och ser ut som en gulorange version av ingefärsrot.

  • Färga dina ris- och gryträtter eller bröd och bakverk, så att de får en fin gulaktig färg.
  • Använd den som en krydda i rätter med stekta och bakade grönsaker. Särskilt potatis, rotfrukter och blomkål är en bra matchning mot gurkmejans lite jordiga smak.
  • Lägg den i juicer och smoothies, där kryddans lite skarpa smak maskeras av sötman i andra frukter och grönsaker.
  • Ska det gå lite snabbt kan du ta den som kosttillskott.
  • Gör ditt eget te. Tillsätt en nypa stött gurkmeja och ingefära i en kopp kokande vatten, tillsätt lite mjölk och krydda med lite honung eller agavesirap.

Förvaring

  • Färsk gurkmeja kan hålla sig i kylskåpet i ett par veckor. Den håller sig bäst om du lägger den i en plastpåse eller i en plastburk.

  • Du kan också frysa in färska rötter. Skala dem ev lite först, så har du alltid gurkmeja redo för att bli riven eller skivad.

  • Mald gurkmeja håller sig bäst på ett ställe där det är torrt, mörkt och inte för varmt. Häll det i en lufttät burk och ställ det i köksskåpet. 

Kanske är du intresserad av