kaffe i en kop

Kaffe - 3 koppar om dagen gör dig friskare

Om du älskar kaffe ska du njuta av det utan skuldkänslor. Forskning visar att kaffe förebygger cancer och diabetes och hjälper dig att hålla den slanka linjen. Det enda som förutsätts är att du får koffein på det nyttiga sättet. Läs här vad koffeinet gör med din kropp och hur du kan ta del av alla de gynnsamma effekterna.

19 juni 2016 av I FORM

Kaffe har under många år haft dåligt rykte, när det handlar om nyttan av att dricka kaffe. Ingen tvivlar på att tobaksrökning är osunt och att grönsaker är nyttiga. Men kaffe skapar ofta rubriker som omväxlande utgår ifrån kaffets positiva och negativa inflytande på hälsan.

Förklaringen är att man sällan skiljer mellan mängden kaffe och mellan de olika tillagningsmetoderna. Allt pekar nämligen på att måttliga mängder kaffe faktiskt är nyttigt, medan stor konsumtion är mindre bra för kroppen. Och ibland direkt onyttigt. Kokkaffe, när bönorna kokas tillsammans med vatten, har visat sig kunna leda till hjärt-kärlsjukdomar. Om du inte filtrerar kaffet får du i dig stora mängder av ämnena kahweol och kafestol som kan påverka kolesterolhalten negativt.

De tre nyttiga kopparna

Anledningen till att forskningen intresserar sig så mycket för kaffe stavas koffein det aktivaste ämnet i kaffe. Det är ett naturligt ämne som tillhör den kemiska gruppen växtalkaloider. Koffein har både uppiggande och stimulerande effekt. Att främst kaffe förknippas med dessa effekter beror på att kaffeplantan har så hög koncentration.

Det finns emellertid koffein även i andra växter, till exempel te-, kakaoplantor och kolanötter. Du får nästan i dig lika mycket koffein genom att äta 100 gram mörk choklad som genom att dricka en kopp kaffe. Ett alternativ till kaffe är två koppar svart te, men du behöver dricka nästan en hel liter coca-cola för att få samma uppiggande effekt. Det är främst koffeinet som bär skulden för de mindre goda egenskaperna hos kaffe. Därför rekommenderar de europeiska hälsomyndigheterna att du bör hålla konsumtionen under 300 mg koffein per dag om du vill vara på den säkra sidan.
Eller om du försöker bli gravid. De 300 mg motsvarar tre koppar kaffe eller sex koppar te.

Kaffe skyddar mot cancer

Kaffe utsätts löpande för undersökningar om hälsosamma effekter. Forskarna har flera gånger betonat kaffets höga innehåll av antioxidanter som en del av de positiva egenskaperna. En av de viktigaste antioxidanterna är chlorogensyra som generellt anses kunna skydda mot cancer.

En rad studier visar att just kaffe minskar risken för att cancer ska utvecklas i tjocktarmen och i ändtarmen. Forskning visar också att kaffe hämmar utvecklingen av levercancer och kaffedrickare antas dessutom löpa mindre risk för äggstockscancer samt för cancer i mun och svalg. Forskarna anser att kvinnor som har en ärftlig risk för att få bröstcancer väsentligt kan minska risken genom att dricka kaffe i måttliga mängder. I gengäld visar andra studier att kaffe ger en något förhöjd risk att drabbas av cancer i urinblåsan.

Mer kaffe, mindre diabetes

Det finns personer som mår bäst av att dricka mycket mer än de rekommenderade tre kopparna kaffe dagligen.
Har du till exempel astma eller bronkit finns det mycket som tyder på att du med gott samvete kan dricka allra minst tre koppar kaffe, eftersom kaffe såväl minskar antalet anfall som gör att anfallen blir lindrigare.

Personer som har en ökad risk att utveckla typ 2-diabetes kan också dra stora fördelar av kaffe. Typ 2-diabetes är den typ av diabetes som oftast drabbar vuxna, och som ofta dyker upp i kölvattnet av till exempel övervikt eller bristande fysisk aktivitet. Sjukdomen är dock även ärftligt betingad. Forskarna har genom flera stora undersökningar hittat ett omvänt samband mellan kaffekonsumtionen och risken att utveckla sjukdomen.

Forskare från Holland och USA har undersökt nästan 89 000 kvinnor i åldrarna 2646 år och bland annat kommit fram till att fyra koppar kaffe eller mer minskar risken för typ 2-diabetes med 47 procent. Andra studier har visat att en konsumtion av mer än sex koppar kaffe dagligen ger mer än 50 procents lägre risk för diabetes 2 för män och 25 procents lägre risk för kvinnor. Om man ingår i riskgruppen vill säga.

Kaffe håller vikten nere

Kaffe kan också vara ett redskap som gör det lättare att hålla den slanka linjen. Det inverkar nämligen mycket på centrala nervsystemet, hjärta och kretslopp samt ämnesomsättningen. En kopp starkt kaffe stimulerar centrala nervsystemet och påverkar kretsloppet så att puls och blodtryck stiger. Detsamma gäller förbränningen i synnerhet fettförbränningen.

En stor undersökning där nästan 40 000 kvinnor och mer än 18 000 män deltog bekräftar att koffein har en slankande effekt och motverkar de extra kilon som många upplever kommer med åren. Man följde deltagarna under 12 år och det visade sig att de i genomsnitt gick ner ett halvt kilo utan att ändra sina kostvanor. Deltagarna hade dock ökat sitt intag av koffein med vad som motsvarar en extra kopp kaffe om dagen. Förklaringen till viktminskningen är enligt experterna koffeinets påverkan på ämnesomsättningen. Men du kan inte använda kaffe som bantningskur. För om du dricker kaffe dagligen avtar påverkan på ditt kretslopp och din ämnesomsättning.

Det är också därför den stimulerande effekten på puls och blodtryck inte är skadlig för ditt hjärt-kärlsystem. I gengäld råder det ingen tvekan om att kaffe kan vara ett effektivt komplement till en i övrigt nyttig och mager kost.

Det dåliga med kaffe

Det är en myt att du kan få magsår av att dricka för mycket kaffe. Men har du tendens till magsår eller för mycket magsyra och sura uppstötningar förvärrar kaffe symptomen, eftersom det stimulerar bildandet av magsyra och av pepsin som är ett av de viktigaste enzymerna i matsmältningssystemet.

För många koppar kaffe under dagen ger dessutom mycket tydliga och obehagliga symptom som många vänjer sig vid och som därför kommer att uppfattas som ett normalt tillstånd. Det är först och främst lätt illamående, skakningar i händerna, kallsvettning, rastlöshet och irritabilitet. För mycket koffein gör att kroppen producerar mer av stress- och kamphormonet adrenalin. Stora mängder kaffe ger magkurr och gaser i magen och även om kaffet först verkar fungera som laxermedel, kan lång tids användning ha direkt motsatt effekt och ge obalans i matsmältningen.

Kaffe och vätskebalans

Alla som dricker kaffe och te vet att de nästan har motsatt effekt på vätskebalansen i kroppen. Men forskning visar att sanningen är mer nyanserad än så. Om du dricker kaffe dagligen vänjer kroppen sig vid den vätskedrivande effekten så att kaffe i stället blir ett tillskott i vätskeräkenskaperna. Te har en liten vätskedrivande effekt, men inte så mycket att det har en direkt effekt på vätskebehållningen. Den vätska som du får ska naturligtvis ut igen. Och här är det inte bara vatten som sköljs ut, utan också mineraler som exempelvis zink, kalk och magnesium.

Kanske är du intresserad av