Meditation

Stärk din hälsa med meditation

Under de senaste åren har meditation blivit rumsrent. Du kan meditera utan några spirituella eller religiösa undertoner och utan att vara expert i avancerad yoga.

Genialt botemedel mot stress

Allt fler lägger varje dag ner 10-30 minuter på att sluta ögonen och försvinna, gå in i sig själva, stänga ute allt, eller hur de nu upplever meditationen. Inte för att de inte har annat att göra, utan för att meditation ger dem lugn, koncentration och energi i en stressig vardag. Många använder sig av meditation som ett mycket effektivt och modernt sätt att uppnå ett slags mental nollställning. Ett medvetet tillstånd av frid, som ger dem ny energi och hjälper dem att hålla sig i toppform när de behöver det.

Och de blir allt fler. Meditation har nämligen även långt mer djupverkande effekter. Den rör vid en rad krafter i ditt inre som kan gagna din fysiska hälsa till den grad att du förlänger ditt liv. Det är precis de krafter som yogautövare och munkar har utnyttjat i årtusenden men dem har de lyckligtvis inte patent på.

Forskare från västvärlden fick på allvar upp ögonen för meditationens fysiska effekter när Dalai Lama, ledare för de tibetanska buddhisterna, år 1992 uppmanade forskare att studera hans munkar under meditation. Avancerade hjärnskanningar dokumenterar att det sker många positiva processer i hjärnan under meditation, som är svåra att uppnå på annat sätt.

Hjärnan ändrar sig

Primärt sett är meditation ett systematiskt sätt att slappna av och lugna ner sinnet, lindra stress och oro samt låta effekten fortplanta sig i kroppen. Alltihop för att förbättra livskvaliteten. De flesta av oss har faktiskt förmågan att uppnå meditationsliknade tillstånd utan att vara medvetna om det. Som när vi till exempel tittar in i en brasa, ser ut över havet, medan tankarna flyter iväg. Eller lyssnar till lugn musik eller fördjupar oss i en uppslukande roman. Poängen med meditation är att du själv har förmågan att välja hur och när du vill gå in i detta tillstånd, och att nå dit under loppet av några minuter när det passar in i din dagordning.

Positiva tankar från vänstra pannloben

Men vad händer då i vår hjärna? Forskarna har bland annat upptäckt att några områden i hjärnan blir mer aktiva, medan andra slappnar av.

Den främre delen av hjärnan används för att fokusera uppmärksamheten på en bestämd uppgift. Detta hjärnområde stimuleras av meditation speciellt i vänstra pannloben. Det kan bidra till att minska ångest och skapa mer positiva tankar som är en del av uppgiften i den här delen av hjärnan.

Man kan säga att meditation ändrar hjärnan från att vara inställd på en stressad kamp eller flykttillstånd till att bli mer avslappnad och positiv.

Omvänt faller aktiviteten markant i hjärnans hjässlob, som man använder för att orientera sig i tid och rum. Det stämmer väl överens med att ens rumsuppfattning och avgränsningen till omgivningen sätts på sparlåga, så att man får en känsla av att glida in i universum. Det bekräftar hjärnskanningarna av de mediterande munkarna.

Meditation framkallar ett unikt fysiologiskt tillstånd, där man upprätthåller en hög sinnesnärvaro och funktion i vissa delar av hjärnan, samtidigt som den framkallar en djup vila och avspänning. Så det handlar alltså inte bara om vanlig vila.

Ämnesomsättningen sänks

Samtidigt sänks ämnesomsättningen, andningens tempo och syreförbrukningen ganska mycket. Hos mycket rutinerade mediterande personer har man mätt en minskning i ämnesomsättningen på inte mindre än 40 procent. Andningen kan helt upphöra under kortare perioder.

Aktiviteten i det så kallade sympatiska nervsystemet minskar också. Det ger mer lugn i hela kroppen. Dessutom faller mängden stresshormoner från hypofys och binjurar akut under meditation, och det sker förändringar i många andra av kroppens hormonsystem. Experterna är dock inte helt klara över vilken betydelse det har rent konkret.

Stärker immunförsvaret

Eftersom meditation har den effekten på vårt psyke, har det även ett positivt inflytande på vår motståndskraft mot sjukdomar. Det finns nämligen ett nära samband mellan hjärnan, hormonsystemet och immunförsvaret. Därför är man mer sårbar för bland annat infektioner när man är stressad. Omvänt kan avspänningsterapi stärka immunförsvaret, så att man bland annat blir mer motståndskraftig mot förkylning. Det gäller inte minst en effektiv antistressmetod som meditation.

Meditation ger verkligen utdelning när det gäller immunsystemets förmåga att bilda de antikroppar som angriper bakterier och virus. I en undersökning vaccinerades en grupp personer mot influensa. De försöksdeltagare som mediterade visade sig vara bättre skyddade mot sjukdomen eftersom deras immunsystem producerade fler antikroppar mot influensavirus. Ju bättre de var på att meditera, desto fler antikroppar producerade de. Samtidigt mådde de bättre och var mindre stressade. Även andra vetenskapliga undersökningar bekräftar att meditation stärker immunförsvaret.

Kan minska risken för blodpropp

Allt fler läkare börjar rekommendera meditation för att förebygga, lindra eller behandla exempelvis hjärtsjukdomar, cancer, aids, nedsatt fertilitet och psykiska åkommor som depression och hyperaktivitet.

I vissa fall rekommenderas meditation och besläktade avspänningstekniker som tai-chi, qi gong och yoga när andra behandlingar inte har effekt. Meditationen kan även användas som komplement till annan behandling.

Läkare kan mycket väl rekommendera meditation till patienter med förhöjt blodtryck. En undersökning från Cedars-Sinai Medical Center i Los Angeles visar hur meditation kan göra en skillnad ganska fort. I försöket deltog en grupp hjärtpatienter, som för första gången provade att meditera. Efter 16 veckor med meditation hade deras blodtryck fallit betydligt och blodprovet avslöjade att deras insulinomsättning hade blivit hälsosammare jämfört med en grupp som inte mediterade.

Både förhöjt blodtryck och dålig insulinfunktion kan leda till åderförkalkning och blodpropp. Mycket tyder på att meditation kan fungera som en broms som stoppar den farliga utvecklingen. Den amerikanska läkarföreningens facktidskrift Stroke beskrev nyligen hur risken för åderförkalkning i halsartären (och därmed även för blodpropp i hjärnan), minskar hos människor som mediterar.

Vid att ultraljudsskanningar i halsartären kunde forskarna demonstrera, hur omkring sex månaders meditation två gånger 20 minuter dagligen, förebyggde åderförkalkning i blodkärlets

vägg. Effekten av meditation motsvarar faktisk 11 procent lägre risk för en blodpropp i hjärtat och 8-10 procent lägre risk för en hjärnblödning eller en blodpropp i hjärnan.

Dämpar ångest och depression

Meditation används även för att minska kronisk smärta. När man är sjuk eller har ont blir man rädd och orolig. Det förvärrar smärtorna och du hamnar i en ond cirkel. Genom att slappna av bryter meditation den här spiralen.

Även psykologer använder meditation i extrema fall för att dämpa mycket aggressiva människor som till exempel fångarna i det brittiska Lancaster-fängelset. Meditation fick fångarna att känna sig mindre depressiva, fientliga, hopplösa och hjälplösa. De rökte till och med mindre. Och i ett amerikanskt fängelse återföll bara 56 procent av de mediterande fångarna igen inom två år efter att strafftiden gått ut jämfört med 75 procent av de ickemediterande.

Så det finns massor av positiva anledningar att börja meditera. När du har lagt ner lite tid på att lära dig tekniken har du fått ett genialt verktyg för både kropp och själ.

Datum: 1.1.2012


Ännu mer I FORM...

Allt blir lätt med bra musik

Prenumerera

Allt blir lätt med bra musik

Musik motiverar, peppar och gör dig glad! Köp 2 nr av I FORM så får du en smartphonehållare OCH sköna hörlurar med på köpet.

Pris: 49:50 kr för ALLT

Läs I FORM nr 11/2014 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 11/2014 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Drömkropp med Kostdagboken

Kostdagboken

Drömkropp med Kostdagboken

I FORM Kostdagbok är perfekt för dig som vill gå ner i vikt utan att gå miste om livets goda. Testa den GRATIS i 5 dagar.

Till Kostdagboken

I FORM

Mest lästa
Yoga varje dag

ExclusiveExclusiveYoga varje dag

Börja dagen med yoga och säkra ro och energi för hela ...

5 övningar

Övning: Hundvalpen

ExclusiveExclusiveÖvning: Hundvalpen

Fokusera på andningen och gå djupt ner i hundvalpens ...

Lär dig övningen här

Övning: Barnets ställning

Övning: Barnets ställning

Ta chansen att få en stressfri start på dagen med ...

Lär dig övningen här

Övning: high lunge

ExclusiveExclusiveÖvning: high lunge

Hitta lugn och få ny energi med yoga på morgonen. Allt ...

Lär dig övningen här

Övning: Hunden

ExclusiveExclusiveÖvning: Hunden

Du märker snabbt fördelarna med att börja dagen med ...

Lär dig övningen här

Nytt
Yoga - varje dag

Yoga - varje dag

Testa att göra yogaövningar varje morgon den här veckan. ...

Läs mer

Övning 5: Variant på pilbågen

ExclusiveExclusiveÖvning 5: Variant på pilbågen

Bågen är den sista av de 5 övningarna i morgonyoga-serien.

Lär dig övningen här

Yoga varje dag

ExclusiveExclusiveYoga varje dag

Börja dagen med yoga och säkra ro och energi för hela ...

5 övningar

Övning: high lunge

ExclusiveExclusiveÖvning: high lunge

Hitta lugn och få ny energi med yoga på morgonen. Allt ...

Lär dig övningen här

Övning: Hunden

ExclusiveExclusiveÖvning: Hunden

Du märker snabbt fördelarna med att börja dagen med ...

Lär dig övningen här

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Just nu lyssnar vi på..


Benrevolution

Få snygga ben

Bli av med valken

Smarta tips

I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS

Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!

I FORM Översikt

Träning
Löpning
Träningsprogram
Styrketräning
Kaloriförbränning
Kondition
Träningsformer
Motivation
Kost och träning
Träningsnyheter
Kost
Sunda recept
Kost och hälsa
Sund vikt
Kostnyheter
Ekologi
Frågor om kost
Testa din mat
Välbefinnande
Spa
Stress
Semester
Sex
Relationer och singelliv
Meditation
Massage
Förebyggande
Nytt om välbefinnande
Testa dig själv
Accepterar du din kropp som den är?
Formtesta dig själv
Får du i dig tillräckligt med järn?
Får du tillräckligt med kalk?
Förbränn chokladkakan
Förbränn dina synder
Ger du din hjärna rätt saker att äta?
Har du ett starkt immunförsvar?
Har du fingertoppskänsla?
Har du humor?
Har du prestationsångest?
Har du sexuellt självförtroende?
Hitta din fitnessprofil
Hitta din träningspuls
Hur attraktiv är du för din dejt?
Hur mycket protein behöver du?
Hur mycket stress har du i ditt liv?
Hur många kalorier behöver jag?
Hur sunt äter du?
Lever du i nuet?
Hur tjock är jag om 6 månader?
Mål din kondition
Räkna ut din belöning
Räkna ut din fettprocent
Räkna ut din halvmaratontid
Räkna ut dina intervalltider
Räkna ut ditt konditionsvärde
Sover du tillräckligt?
Står du i vägen för dig själv?
Testa era sinnens språk
Testa din sexuella IQ
Testa din viktminskningsprofil
Tröstäter du eller är maten bränsle?
Vad förbränner din kropp i vila?
Vad förbränner din motion?
Äter du tillräckligt varierat?
Är det dags att byta jobb?
Är det dig eller jobbet?
Är du beroende av nikotin?
Är ditt blodsocker stabilt?
Är du bra på att vara ledig?
Är du en bra dejt?
Är du en stressätare?
Är du introvert eller extrovert?
Är du konflikträdd?
Är du överviktig?
Är du redo för ett maraton?
Är du stressad?
Är du svartsjuk?
Äter du för mycket salt?