Träna dina bröstmuskler tre gånger i veckan för att få snygga och fasta bröst. Kom ihåg att lyfta tungt!

Jag vill inte ha slappa böst!

Jag håller på och går ner i vikt, och det går bra. Men, jag märker att mina bröst har börjat hänga - hur undviker jag att få hängbröst?

1 juni 2016 av I FORM

I FORMs träningsexpert Michelle Kristensen svarar:

"Det finns mycket du själv kan göra för att få snyggare och fastare bröst, och det låter som att du redan är på god väg! Bröst består nämligen både av fett och muskler, och när du tränar brösten på rätt sätt blir de automatiskt fastare.

Om du fortfarande har mycket fett i dina bröst, syns det kanske inte att musklerna har vuxit utan då "blandas" dessa in med fettvävnaden. Men om du har mycket små bröst, och därmed lite fett, så kan man se att det är muskeln som formar bröstet. Oavsett så ger träningen snyggare och mer fylligare, runda bröst.

En av de bästa övningarna för att träna bröstmuskulaturen är breda armhävningar där du ser till att få bröstet så långt ner mot marken som du bara kan. Pressa upp överkroppen igen först när bröstet är 5 cm från marken. Bänkpress fungerar också bra; ligg till exempel på en bänk och pressa två vikter eller en stång mot taket.

Om du tränar bröstmusklerna tre gånger i veckan med så tunga övningar så att du kan göra max 10-12 stycken och verkligen måste anstränga dig för att göra den sista, är du på god väg till att få fasta bröst.

Det finns alltså mycket du kan göra för att fixa till brösten, men förvänta dig inte att du får tillbaka din gamla byst - för när du går ner i vikt gör du dig av med fett även från brösten.

Det är möjligt att träning inte räcker, om du har haft mycket stora bröst och gått ner mer än 15-20 kilo. Då kan en lösning vara att fixa till brösten med hjälp av en plastikkirurg."

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av