Så får du ut mest av löpbandet

Lägg ner enformiga träningspass och få fullt utbyte av löpbandets möjligheter.

20 december 2010

Din kropp behöver variation och utmaning för att bli starkare, sundare och snabbare. Att träna på löpband ger dig perfekta möjligheter att leka med tempo och lutning. Utnyttja det och ge din löpträning en superboost.

strongDessa möjligheter finns/strong
ulliÖka lutningen på löpbandet för att utmana och stärka all den muskulatur som är involverad i rörelserna./li
liÖka tempot och få upp pulsen. Det är det enda sättet att förbättre kondition och uthållighet./li
liZooma in din kropp och fokusera på att löpa jämnt och avslappnat i det tempo som du vill springa ditt nästa motionslopp i./li
liFå flera konkreta förslag till din träning nedan. Om du precis har börjat träna behöver kroppen ett par veckor för att vänja sig vid den nya belastningen innan du börjar med intervaller./li/ul

strongDen enkla/strong
ulliVärm upp i lugnt tempo i 10 min./li
liSpring 9 intervaller à 2–3 min. Du tuffar till varannan intervall genom att öka hastigheten, och varannan intervall är lugn jogg då du springer utan lutning och i lugnt tempo. Öka antingen hastighet eller lutning för var och en av de fem tuffa intervallerna, så att de blir gradvis svårare./li
liAvsluta med 5 min lugn jogg./li/ul

strongDen progressiva/strong
ulli30 min progressiv löpning. Du börjar lugnt och ökar var 5:e min tempot på löpbandet med 0,5–1 km/h, så att hastigheten är som högst mellan 20 och 25 min, där det är tufft men inte helt utmattande. De sista 5 min ska vara nerjogg. /li/ul

stronga href="/node/1117505"Få flera förslag på löpbandsträning här./strong/a

Kanske är du intresserad av