Linda Hildegard Bergersen

Professor i fysiologi och expert på sunt åldrande

17 januari 2014 av I FORM

Linda Hildegard Bergersen delar sin tid mellan två professurer: Dels är hon professor vid Institutet för oral biologi vid universitetet i Oslo, där hon leder The Brain and Muscle Energy Group, som arbetar med hjärnans energiförsörjning. Dels är hon professor vid Institutet för Neurovetenskap och Farmakologi (BRAIN) på Centrum för sunt åldrande vid Köpenhamns universitet. Hennes fokus är hjärnan och nervsystemet och inte minst hur fysisk aktivitet påverkar hjärnans funktion.

Linda är född och uppvuxen i Lillehammer och utbildade sig till idrottsbiolog vid Norges Idrottshögskola. År 2011 avlade hon sin doktorsavhandling om mjölksyrans funktion i hjärnan. Hennes forskning vände upp och ner på tidigare föreställningar om att mjölksyra bara var en besvärlig avfallsprodukt som gjorde livet surt när man tränade. Själv har hon varit en aktiv triatlet på internationell nivå.

4 snabba frågor till Linda:

1. Vilka är dina viktigaste drivkrafter?

– Min viktigaste drivkraft som forskare är att förstå hur fysisk aktivitet genom att bilda mjölksyra kan verka som en effektiv behandling för att motverka olika sjukdomar. Detta kan till exempel dämpa depressioner och bromsa Alzheimers sjukdom.

2. Vilken skillnad vill du göra för andra?

– Jag hoppas att min upptäckt av mjölksyrereceptorer i hjärnan kan bidra till bättre behandling av sjukdomar som drabbar oss mentalt.

3. Höjdpunkterna i ditt yrkesliv?

– Det var när jag som doktorsstuderande upptäckte en särskild mjölksyretransportör i nervcellerna i hjärnan. Egentligen letade jag efter transportören i musklerna, men av en tillfällighet hade jag hjärnvävnad liggande på glaset i samma mikroskop. Men – kanske var det ett ännu större ögonblick då min forskargrupp upptäckte en mjölksyrereceptor i hjärnan.

4. Hur gör du själv för att hålla dig sund?

– Jag äter mat som är bra för hjärtat. Som regel är det också bra för hjärnan. Jag skiftar mellan att cykla och springa till och från jobbet och ser till att träna core, särskilt när jag är ute och reser. På vintern är längdskidåkning det bästa jag vet. Natur och rörelse i härlig harmoni. Och jag är helt beroende av sju timmars sömn.

Kanske är du intresserad av