Stress

Tipsen som hjälper dig förebygga depression

Ett liv med stress och jäkt, skräpmat och för lite motion är nog ett liv som många av oss känner igen. Tyvärr är det också ett liv som ökar risken att drabbas av depression. Medicin och psykoterapi kan bota sjukdomen.

Men du kan också själv göra något i förebyggande syfte. Se här hur du kan uppnå bättre mental hälsa.

Varva ner och ägna dig åt dig själv

Stress kan utlösa depression. Det är inte farligt att jäkta och ha lite bråttom då och då. Men om det blir en långvarig belastning och ett normalt sätt att leva sitt liv kan det gå galet.

Det pågår för närvarande intensiv forskning om sambandet mellan stress och depression. Stress skapar spänningar i hela kroppen och pulsen ökar om man inte sköter om sig själv. Vilket i sin tur påverkar signalsubstanser i hjärnan som har stor betydelse för utvecklandet av depressioner.

Är du stressad kan alltså en mer välbalanserad livsstil hjälpa till att minska risken för att drabbas av depression.

Ät kolhydrater snåla på protein

Ät potatis, morötter, kål, pasta, ris, honung och bröd. Det mår psyket bra av. Grönsaker och bröd innehåller nämligen massor av kolhydrater, som påverkar insulinhalten i blodet så att den ökar. Det ger faktiskt en mild och naturlig lyckopillereffekt.

När insulinhalten stiger sjunker mängden aminosyror i blodet så när som på en aminosyra, tryptofan.

Tryptofan är den byggsten som hjärnans viktiga signalsubstans serotonin är gjord på. Serotonin har stort inflytande på bl a vårt humör.

Efter en kolhydratrik måltid är alltså tryptofanmängden i blodet hög och sipprar in i hjärnan där det förvandlas till serotonin, vilket betyder att stressnivån blir lägre och humöret bättre.

För att få den effekten är det viktigt att undvika för mycket protein tillsammans med en så kallad antidepressiv kolhydratmåltid.

Protein får nämligen innehållet av alla aminosyror att stiga och minskar därför den totala tryptofanmängden.

Matens lyckopillereffekt är dock inte så kraftig att den kan bota en depression. Men den kan lindra den och kanske rent av förhindra den att bryta ut.

Spring en runda

Fysisk aktivitet är av godo i alla sammanhang och har inte minsten positiv effekt på depressiva människor. Därför är det inte ovanligt att patienter som lider av depression skickas ut i löpspåren.

Motionen innebär att deras behov av medicin minskar. En depression kan dock inte botas enbart genom motion. Men brist på motion kan däremot utlösa en depression.

Motionerar man inte är man mer disponerad för att utveckla depressioner. När kroppen är svag avspeglas det i psyket. Det märks tydligt just på depressiva patienter som blommar upp när de börjar motionera.

Så även om du mest har lust att dra täcket över huvudet och vända dig om och sova vidare så upp och ut i löpspåret. En halvtimmes löprunda ett par gånger i veckan kan betyda

ett konstant toppenhumör.

Undvik NutraSweet

Precis som det finns livsmedel som främjar produktionen av det viktiga ämnet serotonin i hjärnan så finns det också livsmedel som gör det motsatta.

Det gäller bl a det syntetiska sötningsmedlet NutraSweet som innehåller ämnet fenylalanin. När det frigörs i kroppen i större mängd hämmas transporten av tryptofan till hjärnan så att det bildas mindre serotonin.

Det Dokumenterades för några år sedan i en amerikansk studie där två grupper varav den ena aldrig hade haft och den andra hade haft en depresson fick det syntetiska sötningsmedlet. Gruppen som aldrig hade haft depressioner påverkades inte speciellt, men den andra gruppen drabbades av depressionsliknande symtom av NutraSweet. Deras reaktion var faktiskt så våldsam att försöket måste avbrytas.

Så undvik att söta kaffet med massor av NutraSweet i varje fall om du har anlag för depression.

Se upp med p-pillren

Vem tänker på att preventivmedel kan försämra humöret, till och med utlösa en depression? Men det kan faktiskt vara fallet, avslöjar forskning om hur hormoner påverkar hjärnans kemi.

Kombinations-p-piller kan påverka humöret negativt. De utvecklar ett ämne som minskar mängden av signalsubstansen noradrenalin i hjärnan. Tillsammans med serotonin är det ett ämne som spelar en väsentlig roll i samband med depression: Kvinnor som har en tendens att bli deprimerade bör därför undvika P-piller och helt sluta ta dem om de känner att pillren påverkar deras humör.

Så om du är i riskzonen, om det t ex finns depression i släkten, bör du överväga en annan form av preventivmedel. För det är viktigt att kunna njuta av sex utan att vara rädd för att preventivmedlet ska göra dig på dåligt humör. Undersökningar tyder nämligen på att ett avslappnat och lustfyllt sexliv också hjälper till att förebygga depression.

Källa: Hanne Luise Danielsen


Ännu mer I FORM...

Snygga kläder till dig

Prenumerera

Snygga kläder till dig

JUST NU får du snygga träningskläder från Kari Traa när du köper 3 nr av I FORM för bara 79:50 kr.

Till och med 3/9

Läs I FORM nr 13/2014 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 13/2014 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Drömkropp med Kostdagboken

Kostdagboken

Drömkropp med Kostdagboken

I FORM Kostdagbok är perfekt för dig som vill gå ner i vikt utan att gå miste om livets goda. Testa den GRATIS i 5 dagar.

Till Kostdagboken

I FORM

Mest lästa

Tipsen som hjälper dig förebygga depression

Ett liv med stress och jäkt, skräpmat och för lite ...

Läs mer

Är du trött eller utbränd?

Är du trött eller utbränd?

Vi kan alla känna oss ur gängorna, speciellt vid den här ...

Läs mer

Träna dig fri från stress

Träning är ett bra sätt att bli av med stresshormoner. ...

Läs mer

Drick varm mjölk och sov gott

Drick varm mjölk och sov gott

Det gamla rådet att det går lättare att somna om man ...

Läs mer

Andningen hjälper din stressade mage

Andningen hjälper din stressade mage

Irritabel tjocktarm, även kallad stressmage, kan ...

Läs mer

Nytt
Tips! Lugna ner dig

Tips! Lugna ner dig

Om du stressar mycket ökar du risken att bland annat ...

Läs mer

Tips! Varva ner

ExclusiveExclusiveTips! Varva ner

Är du trött och stressad? Se då till att komma ut och gå ...

Läs mer

Mycket stressad? Satsa på detta

Mycket stressad? Satsa på detta

Om du är mycket stressad känner du dig sjuk eftersom ...

Se vilken motion I FORM rekommenderar

Måttligt stressad? Satsa på detta

Måttligt stressad? Satsa på detta

Om du är måttligt stressad känner du dig typiskt trött ...

Se vilken motion I FORM rekommenderar

Lätt stressad? Satsa på detta

Lätt stressad? Satsa på detta

Lätt stressade kan få symptom som en allmän känsla av ...

Se vilken motion I FORM rekommenderar

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Just nu lyssnar vi på..


Bröd utan mjöl

Enkelt recept

I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS

3 nr + kläder

Kolla in priset!

Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Välj rätt jacka

Komplett guide

I FORM Översikt

Träning
Löpning
Träningsprogram
Styrketräning
Kaloriförbränning
Kondition
Träningsformer
Motivation
Kost och träning
Träningsnyheter
Kost
Sunda recept
Kost och hälsa
Sund vikt
Kostnyheter
Ekologi
Frågor om kost
Testa din mat
Välbefinnande
Spa
Stress
Semester
Sex
Relationer och singelliv
Meditation
Massage
Förebyggande
Nytt om välbefinnande
Testa dig själv
Accepterar du din kropp som den är?
Formtesta dig själv
Får du i dig tillräckligt med järn?
Får du tillräckligt med kalk?
Förbränn chokladkakan
Förbränn dina synder
Ger du din hjärna rätt saker att äta?
Har du ett starkt immunförsvar?
Har du fingertoppskänsla?
Har du humor?
Har du prestationsångest?
Har du sexuellt självförtroende?
Hitta din fitnessprofil
Hitta din träningspuls
Hur attraktiv är du för din dejt?
Hur mycket protein behöver du?
Hur mycket stress har du i ditt liv?
Hur många kalorier behöver jag?
Hur sunt äter du?
Lever du i nuet?
Hur tjock är jag om 6 månader?
Mål din kondition
Räkna ut din belöning
Räkna ut din fettprocent
Räkna ut din halvmaratontid
Räkna ut dina intervalltider
Räkna ut ditt konditionsvärde
Sover du tillräckligt?
Står du i vägen för dig själv?
Testa era sinnens språk
Testa din sexuella IQ
Testa din viktminskningsprofil
Tröstäter du eller är maten bränsle?
Vad förbränner din kropp i vila?
Vad förbränner din motion?
Äter du tillräckligt varierat?
Är det dags att byta jobb?
Är det dig eller jobbet?
Är du beroende av nikotin?
Är ditt blodsocker stabilt?
Är du bra på att vara ledig?
Är du en bra dejt?
Är du en stressätare?
Är du introvert eller extrovert?
Är du konflikträdd?
Är du överviktig?
Är du redo för ett maraton?
Är du stressad?
Är du svartsjuk?
Äter du för mycket salt?