Cookie- och Sekretesspolicy






Stress

Tipsen som hjälper dig förebygga depression

Ett liv med stress och jäkt, skräpmat och för lite motion är nog ett liv som många av oss känner igen. Tyvärr är det också ett liv som ökar risken att drabbas av depression. Medicin och psykoterapi kan bota sjukdomen.

Men du kan också själv göra något i förebyggande syfte. Se här hur du kan uppnå bättre mental hälsa.

Varva ner och ägna dig åt dig själv

Stress kan utlösa depression. Det är inte farligt att jäkta och ha lite bråttom då och då. Men om det blir en långvarig belastning och ett normalt sätt att leva sitt liv kan det gå galet.

Det pågår för närvarande intensiv forskning om sambandet mellan stress och depression. Stress skapar spänningar i hela kroppen och pulsen ökar om man inte sköter om sig själv. Vilket i sin tur påverkar signalsubstanser i hjärnan som har stor betydelse för utvecklandet av depressioner.

Är du stressad kan alltså en mer välbalanserad livsstil hjälpa till att minska risken för att drabbas av depression.

Ät kolhydrater snåla på protein

Ät potatis, morötter, kål, pasta, ris, honung och bröd. Det mår psyket bra av. Grönsaker och bröd innehåller nämligen massor av kolhydrater, som påverkar insulinhalten i blodet så att den ökar. Det ger faktiskt en mild och naturlig lyckopillereffekt.

När insulinhalten stiger sjunker mängden aminosyror i blodet så när som på en aminosyra, tryptofan.

Tryptofan är den byggsten som hjärnans viktiga signalsubstans serotonin är gjord på. Serotonin har stort inflytande på bl a vårt humör.

Efter en kolhydratrik måltid är alltså tryptofanmängden i blodet hög och sipprar in i hjärnan där det förvandlas till serotonin, vilket betyder att stressnivån blir lägre och humöret bättre.

För att få den effekten är det viktigt att undvika för mycket protein tillsammans med en så kallad antidepressiv kolhydratmåltid.

Protein får nämligen innehållet av alla aminosyror att stiga och minskar därför den totala tryptofanmängden.

Matens lyckopillereffekt är dock inte så kraftig att den kan bota en depression. Men den kan lindra den och kanske rent av förhindra den att bryta ut.

Spring en runda

Fysisk aktivitet är av godo i alla sammanhang och har inte minsten positiv effekt på depressiva människor. Därför är det inte ovanligt att patienter som lider av depression skickas ut i löpspåren.

Motionen innebär att deras behov av medicin minskar. En depression kan dock inte botas enbart genom motion. Men brist på motion kan däremot utlösa en depression.

Motionerar man inte är man mer disponerad för att utveckla depressioner. När kroppen är svag avspeglas det i psyket. Det märks tydligt just på depressiva patienter som blommar upp när de börjar motionera.

Så även om du mest har lust att dra täcket över huvudet och vända dig om och sova vidare så upp och ut i löpspåret. En halvtimmes löprunda ett par gånger i veckan kan betyda

ett konstant toppenhumör.

Undvik NutraSweet

Precis som det finns livsmedel som främjar produktionen av det viktiga ämnet serotonin i hjärnan så finns det också livsmedel som gör det motsatta.

Det gäller bl a det syntetiska sötningsmedlet NutraSweet som innehåller ämnet fenylalanin. När det frigörs i kroppen i större mängd hämmas transporten av tryptofan till hjärnan så att det bildas mindre serotonin.

Det Dokumenterades för några år sedan i en amerikansk studie där två grupper varav den ena aldrig hade haft och den andra hade haft en depresson fick det syntetiska sötningsmedlet. Gruppen som aldrig hade haft depressioner påverkades inte speciellt, men den andra gruppen drabbades av depressionsliknande symtom av NutraSweet. Deras reaktion var faktiskt så våldsam att försöket måste avbrytas.

Så undvik att söta kaffet med massor av NutraSweet i varje fall om du har anlag för depression.

Se upp med p-pillren

Vem tänker på att preventivmedel kan försämra humöret, till och med utlösa en depression? Men det kan faktiskt vara fallet, avslöjar forskning om hur hormoner påverkar hjärnans kemi.

Kombinations-p-piller kan påverka humöret negativt. De utvecklar ett ämne som minskar mängden av signalsubstansen noradrenalin i hjärnan. Tillsammans med serotonin är det ett ämne som spelar en väsentlig roll i samband med depression: Kvinnor som har en tendens att bli deprimerade bör därför undvika P-piller och helt sluta ta dem om de känner att pillren påverkar deras humör.

Så om du är i riskzonen, om det t ex finns depression i släkten, bör du överväga en annan form av preventivmedel. För det är viktigt att kunna njuta av sex utan att vara rädd för att preventivmedlet ska göra dig på dåligt humör. Undersökningar tyder nämligen på att ett avslappnat och lustfyllt sexliv också hjälper till att förebygga depression.

Källa: Hanne Luise Danielsen


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Här är jackan du vill ha

Prenumerera

Här är jackan du vill ha

Den ultralätta löparjackan från Kari Traa är PERFEKT för utomhusträningen!

Jacka + I FORM = 99:50 kr

Läs I FORM nr 5/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 5/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Vinn ett svart Garmin vivofit®

iform.se

Vinn ett svart Garmin vivofit®

Tävla med oss på Facebook så har du chans att vinna ett svart Garmin vivofit® aktivitetsarmband! Vi har 5 stycken i potten!

Till tävlingen

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Boosta motivationen

Prenumerera

Boosta motivationen

Just nu får du träningskläder som boostar motivationen ihop 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr.

Läs mer om erbjudandet här

I FORM

Mest lästa

Tipsen som hjälper dig förebygga depression

Ett liv med stress och jäkt, skräpmat och för lite ...

Läs mer

Är du trött eller utbränd?

Är du trött eller utbränd?

Vi kan alla känna oss ur gängorna, speciellt vid den här ...

Läs mer

Stress orsakar putmage

Stress orsakar putmage

Vill du ha en platt och snygg mage? Pressa då inte dig ...

Bör du träna mindre?

Träna dig fri från stress

Träning är ett bra sätt att bli av med stresshormoner. ...

Läs mer

Andningen hjälper din stressade mage

Andningen hjälper din stressade mage

Irritabel tjocktarm, även kallad stressmage, kan ...

Läs mer

Nytt
Mycket stressad? Satsa på detta

Mycket stressad? Satsa på detta

Om du är mycket stressad känner du dig sjuk eftersom ...

Se vilken motion I FORM rekommenderar

Måttligt stressad: Detta ska du satsa på

Måttligt stressad: Detta ska du satsa på

Om du är måttligt stressad känner du dig typiskt trött ...

Se vilken motion I FORM rekommenderar

Lätt stressad: Detta ska du satsa på

Lätt stressad: Detta ska du satsa på

Lätt stressade kan få symptom som en allmän känsla av ...

Se vilken motion I FORM rekommenderar

Sänk stressnivån med rätt träning

Sänk stressnivån med rätt träning

Satsa på rätt motionsform efter din stressnivå. Vi ...

Bästa alternativen

Bli snabbare i huvudet

Bli snabbare i huvudet

Gör hjärnaerobics varje dag och bli smartare.

Läs mer


Välj rätt jacka

Komplett guide

Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!

I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund