Crossfit - få en ny kropp på rekordtid

Crossfit är på många sätt den perfekta träningsformen eftersom den kombinerar styrke-, konditions- och smidighetsträning så att du får en smal, vältränad och stark kropp. Och så räcker det med bara två timmars träning i veckan. Prova själv med 4 olika pass.

6 maj 2008 av I FORM

Så här tränar du CrossFit

Du tränar bara ett pass per träningsdag, men i stället ska du träna så hårt och intensivt som du bara kan. Det gäller att göra så många repetitioner som möjligt, så snabbt som möjligt. Du ska inte ta pauser under tiden i de enskilda passen eftersom du ska hålla pulsen uppe.

Att tävla på tid mot dig själv eller andra är ett viktigt element i träningen. Det får dig att kämpa lite extra och ökar motivationen. Det betyder att du alltid är redo att prestera ditt yttersta och det håller formen uppe på både kort och lång sikt. CrossFit tränar igenom hela kroppen och därför behöver du inte dela upp din träning i flera delar, som du kanske har gjort hittills. Du kan slå flera flugor i en smäll och både bli stark och optimera din kondition och smidighet.


4 PASS SOM TRÄNAR HELA KROPPEN

Här är 4 traditionella CrossFit-pass som blandar styrke- och kretsloppsträning. Gör de tre första hemma och den fjärde på ditt gym. Utför dem så snabbt du kan 2-3 gånger i veckan, och byt emellan dem som du har lust till!

Pass 1

400 meter löpning, push-ups (armhävningar), squats (klassiska knäböjningar):
Ladda ner schema för pass 1 >>>


Pass 2

Rephoppning (dubbelt varv), situps:
Ladda ner schema för pass 2 >>>


Pass 3

Rephoppning (dubbelt varv), burpees:
Ladda ner schema för pass 3 >>>


Pass 4

Rodd i roddmaskin, pull-ups (ev med hjälp), push-ups (armhävningar), squat (klassisk benböjning):
Ladda ner schema för pass 4 >>>



Hyr en personlig tränare - och få tekniken på plats

CrossFit är en effektiv träningsform eftersom den är så intensiv. Men intensiteten betyder också att du måste utföra övningarna med helt rätt teknik. En fot som vänder snett eller för mycket svank i ryggen kan snabbt ge skador när träningen är så hård. Om du deltar i ett CrossFit-pass kommer du att uppleva att tränaren använder lång tid på teknik. Om du tränar själv, så fundera på att anlita en personlig tränare för att lära dig övningarna och korrigera din hållning.

Texten fortsätter under annonsen

Kanske är du intresserad av

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen