Cookie- och Sekretesspolicy






Kost och träning

Garanterat platt mage

En platt mage är både friskare och mer funktionell än en tjock och otränad mage. Här kan du hämta råd och övningar som hjälper dig få en frisk och platt mage.

Kosten är minst lika viktig som bra övningar om du vill vara säker på att få en platt mage.

Kostråd för en platt mage

  • Drick 1/3 del av din kroppsvikt i dl vatten varje dag. Alltså: om du väger 60 kilo ska du dricka 20 dl dagligen = 2 liter + 2,5 dl per 15 minuter du tränar. Löper du till exempel i 30 minuter ska du dricka 1/2 liter mer.
  • Undvik att dricka stora mängder vatten i samband med måltider. Drick helst vattnet en halvtimme innan du ska äta, det främjar matsmältningen och hjälper dig mot en platt mage. Matsmältningen ska fungera optimalt för att du ska ta upp näringen på bästa sätt men också för att tarmarna inte blir så uppblåsta att magen putar ut.
  • Tugga maten så att den är flytande i munnen innan du sväljer, även detta främjar matsmältningen.
  • Lägg ner kniv och gaffel på bordet eller tallriken mellan tuggorna. På så sätt ger du dig själv tid att tugga maten ordentligt och kastar inte i dig maten, vilket ger både en sämre matsmältning men också gör att du måste äta mer för att känna dig mätt.
  • Ät så obehandlad mat som möjligt i början av måltiden (till exempel råa grönsaker, skaldjur, frukt osv). Det främjar matsmältningen i och med att ju råare maten är, desto mer intakta är enzymer, vitaminer och mineraler.
  • Undvik allt bröd med gluten. Gluten är känt för att ställa till det för matsmältningen. Många människor har matsmältningsproblem, vätskeansamlingar, ledsmärtor och stor trötthet i hela kroppen på grund av intolerans mot gluten.
  • Undvik all pasta.
  • Ät ris och potatis i små mängder - de är mycket kaloririka och om man inte tränar mycket eller har ett mycket fysiskt aktivt jobb kan man spara in en massa kalorier genom att välja bort ris och potatis i större mängder. Man behöver inte alla kolhydrater om man inte rör sig väldigt mycket.
  • Ät så många av grönsakerna så råa som möjligt och ät dem i början av måltiderna. Ju mindre bearbetade livsmedlen är, desto mer intakta är alla näringsämnen i maten. Ju bättre näringsämnen, desto större mättnad.
  • OBS! Köp ett tillskott av Omega-3-fettsyror i en hälsokostbutik. Det ska helst vara flytande, men om du inte gillar det går det bra med kapslar också. Många människor har ett underskott av omega-3-fettsyror i förhållande till vad som är optimalt för hälsan. Bristsymptomen på omega-3-fettsyror är exempelvis torr hud, inflammationer, vätskeansamlingar, stickningar i armar och ben, för högt triglyceridvärde i blodet, frekventa infektioner, nedsatt minnes- och inlärningsförmåga, försämrad syn och försämrad koordinationsförmåga.
  • För att få en platt mage ska du äta från samtliga grupper av näringsämnen vid varje måltid, så att du får både protein, kolhydrater och fett.

Om du vill ha en platt mage ska du äta:

  • Alla grönsaker, gärna många grova
  • Alla sorters ris
  • Potatis
  • Humus, Quinoa
  • Rismjöl
  • Hirsmjöl
  • Majsmjöl
  • Bovetemjöl
  • Hel hirs, bovete
  • Alla sorters kött och fisk
  • Ägg
  • - A-fil, Cultura, Acidophilus
  • Sojamjölk, rismjölk
  • Ekologiskt smör, ekologisk vispgrädde
  • Lin-, sesam- och solrosfrön
  • Alla sorters nötter
  • Alla matoljor
  • Choklad - välj produkter med hög kakaohalt
  • Pumpakärnor
  • Glutenfritt bröd

Av Birgitte Nymann


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Här är jackan du vill ha

Prenumerera

Här är jackan du vill ha

Den ultralätta löparjackan från Kari Traa är PERFEKT för utomhusträningen!

Jacka + I FORM = 99:50 kr

Läs I FORM nr 6/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 6/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Vinn ett svart Garmin vivofit®

iform.se

Vinn ett svart Garmin vivofit®

Tävla med oss på Facebook så har du chans att vinna ett svart Garmin vivofit® aktivitetsarmband! Vi har 5 stycken i potten!

Till tävlingen

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Boosta motivationen

Prenumerera

Boosta motivationen

Just nu får du träningskläder som boostar motivationen ihop 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr.

Läs mer om erbjudandet här

I FORM

Mest lästa
Så här skämmer du bort magen

Så här skämmer du bort magen

Här får du massvis med råd och övningar som hjälper dig ...

Ja, tack!

Ät dig till större muskler

Ät dig till större muskler

Det är viktigt att du följer en välgenomtänkt kostplan ...

Läs mer

Ät direkt efter träningen

Ät direkt efter träningen

Rätt mat vid rätt tidpunkt ger dig snabbare ...

Läs mer

Ät dig starkare

Ät dig starkare

Du KAN vad du äter. Varsågod, här kommer 8 tips på mat- ...

Läs mer

Lugna magen inför passet

Lugna magen inför passet

Här får du fem användbara tips på hur du får ro i magen ...

Läs mer

Nytt
Ät dig starkare

Ät dig starkare

Du KAN vad du äter. Varsågod, här kommer 8 tips på mat- ...

Läs mer

Kaffe

Kaffe

Kaffets koffein gör dig både piggare och mer uthållig.

Läs mer

Bananer

Bananer

Bananer ger energi och hjälper dig att hålla blodsockret ...

Läs mer

Musslor

Musslor

Musslornas höga järninnehåll hjälper dig att toppa formen.

Läs mer

Rödbetor

Rödbetor

Rödbetor innehåller nitrat som ger dig mer syre att ...

Läs mer


6 frågor om sex

Kan du svaren?

Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Blogg-pepp

Hitta din favorit

I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS

Välj rätt jacka

Komplett guide