Nöjd kvinna med gräddmustasch slickar sig runt munnen.

Grädde är fullt av mättat fett. Men det är bättre för ditt hjärta än de växtoljor vi trodde var sunda.

© iStock

Ny forskning: Därför ska du hellre äta mättat fett

Växtoljor är farligare för hjärtat än mättat fett, fastslår en ny stor studie.

12 april 2016 av Karen Lyager Horve

 

En stor amerikansk studie, som nyligen publicerades i den läkarvetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar att det är större risk att dö i hjärt-kärlsjukdom om du äter omättade växtoljor som t ex vindruvskärnolja, solrosolja och andra växtoljeprodukter framför mättat fett från t ex smör och grädde.

Växtoljorna sänker visserligen kolesterolvärdet, men den nya studien slår alltså fast att de också minskar livslängden – stick i stäv mot vad näringsexperterna trott.

– Det är ännu ett bevis på att mättat fett inte ska ersättas med växtoljor, som innehåller rena omega-6-fleromättade oljor, säger läkaren Arne Astrup, professor och chef för Institutet för idrott och näringskunskap på Köpenhamns universitet till I FORM.

Omega-6 är boven

Äter man för mycket omega-6 ökar man risken för inflammation, som bl a ligger bakom blodproppar. Det lömska med omega-6 är att man lätt får för mycket utan att veta om det, eftersom många av oljorna smyger sig in i all den färdiga maten.

– Stek i smör, eller välj t ex kallpressad ekologisk rapsolja, som innehåller omega-3, eller en god olivolja, som är rik på omega-9, råder Arne Astrup.

Samtidigt som den nya studien pekar ut omega-6 som boven när det gäller hjärthälsan, frias det mättade fettet från alla misstankar.

– Idag vet vi att mättade fettsyror har många olika hälsoeffekter. Mörk choklad, ost och ägg är neutrala i förhållande till hjärt-kärlsjukdomar eller skyddar mot dessa, medan det råder fler tvivel kring kött, säger Arne Astrup.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar