Cookie- och Sekretesspolicy






Hälsosam mat

10 nötter som uträttar mirakel för din hälsa

Kasta dig över de små bruna nötterna. De är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst - nyttiga fetter.

Kasta dig över de små bruna miraklen som är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst nyttiga fetter.

Nötter är det perfekta tilltugget. De är nyttiga, mättar, ger ny energi och förser dig med viktiga och nyttiga fetter. Dessutom är nötter superpraktiska och enkla att ha med sig i fickan utan att man behöver fundera över platsbrist, hållbarhet eller att de blir stötta. Och som om det inte var nog har nötterna också en lång rad positiva effekter på vår hälsa och vårt immunförsvars förmåga att skydda oss mot sjukdomar.

Kaloritabell - här får du bästa överblicken >

Nötternas hälsosamma egenskaper placerar dem i matvarornas superliga, vilket också bekräftas av en mängd undersökningar som anser att de är likvärdiga med fullkornsprodukter och grova grönsaker.

Rena hjärtmedicinen

En av nötternas stora förtjänster är kombinationen av grova fibrer och nyttigt fett, som tillsammans gör nötterna till rena hjärtmedicinen genom att till exempel sänka innehållet av skadligt LDL-kolesterol i blodet. Nötterna kan dock mycket mer än så.

Till exempel är innehållet av proteiner skyhögt. I vissa nötter överskrider det faktiskt traditionella proteinbomber som fågel, fisk och kött. Också när det kommer till vitaminer, mineraler och mikroskopiska växtämnen finns det massor av nyttigt i nötterna viket är ännu ett argument för att du ska ge plats åt ett par nävar nötter i din dagskost. Det är dock på inget sätt likgiltigt vilken sorts nötter som krasar mellan tänderna. Rent näringsmässigt är det enorm skillnad på om du till exempel väljer att hacka valnötter i salladen eller favoriserar paranötter.

Ät - men med måtta

Även om nötternas fett är av den nyttiga sorten finns det trots allt gränser för hur många gram nötter som det finns plats för i de dagliga kaloriräkenskaperna. I de olika undersökningarna, där man har hittat positiva effekter av att äta nötter, låg det dagliga intaget på omkring 65 gram valnötter, 85 gram jordnötter eller 100 gram mandlar, så ett intag på 50–100 gram om dagen borde vara ganska lagom. Behöver du bli av med ett par kilon, är det en god idé att hålla dig på runt 50 gram om dagen.

Undvik de rostade och de saltade

Nötter är nyttigast i sin naturliga version, så dra ner på nötter som är saltade och oljerostade, honungsrostade, glaserade eller på annat sätt bearbetade. Därmed byter nötterna karaktär och kan förändra sig till onyttiga snacks.

Oljerostade: Ökar fettinnehållet med 15–20 procent, medan vitamin- och mineralinnehållet i stort sett är opåverkat.

Saltade: Saltningen ökar saltinnehållet från nästan ingen ting till omkring 1 gram per 100 gram saltade nötter, motsvarande cirka 20 procent av det maximala dagsintaget.

Honungsrostade: Ökar framförallt sockerinnehållet, eftersom nötterna omges av en honungsglasyr.

Chokladöverdragna: Bidrar med irriterande fett och socker. Det belastar hälsokontot.

Från I FORM nr 15, 2009


I FORM

Mest lästa
Glutenfri kost - snabbguide

Glutenfri kost - snabbguide

Att äta glutenfri kost behöver inte vara superavancerat. ...

Så äter du glutenfritt

Topp 10: Flest proteiner

Topp 10: Flest proteiner

Svårt att hålla koll på proteinkällor? Då är den här ...

Topp 10: Proteinkällor

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Glutenallergi - kolla om du kan vara drabbad

Här kan du läsa om de vanligaste symtomen på de 4 ...

Läs mer

10 råd som klår magfettet

10 råd som klår magfettet

Drömmer du om en platt mage? Här får du tio tips på hur ...

Läs mer

Vätskebrist - så reagerar du

Vätskebrist - så reagerar du

Se till att dricka ordentligt - du riskerar att drabbas ...

Vanliga symptom

Nytt
Lär dig skillnaden på blåbär

Lär dig skillnaden på blåbär

Visste du att det finns olika sorters blåbär? Lär dig ...

Läs mer om blåbär

Få ut mest av blåbären

Få ut mest av blåbären

Det finns många hälsofördelar med att äta blåbär. Här ...

Läs mer om blåbär

Tränar jag bättre med kosttillskott?

Tränar jag bättre med kosttillskott?

Jag tränar 8–10 timmar i veckan; löpning, simning, ...

Läs mer

Spetsa drinken hälsosammare

Spetsa drinken hälsosammare

Här får du tre tips på hur du gör din sommardrink lite ...

Läs mer

Gör dina drinkar lite hälsosammare

Gör dina drinkar lite hälsosammare

Att ta en drink en varm sommarkväll hör semestern till ...

Läs mer

Ännu mer I FORM...

Ursäkta röran, vi bygger om…

iform.se

Ursäkta röran, vi bygger om…

Upplever du konstiga saker på iform.se just nu? Det är inget konstigt med det!

Läs mer

Träningskläder till dig

Prenumerera

Träningskläder till dig

Beställ 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr så får du testvinnande sportbehå och tights SAMT en dagkräm med på köpet!

Läs mer och beställ

Läs I FORM nr 11/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 11/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Här är sommarens motivation

Prenumerera

Här är sommarens motivation

SOMMARSPECIAL: Träna i kläder från Kari Traa. Du får det snygga settet med 4 nr av I FORM för bara 149:50 kr.

Beställ här

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS

3 nr + kläder

Kolla in priset!

I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund

Blogg-pepp

Hitta din favorit

Välj rätt jacka

Komplett guide