Moderna kompressionskläder ska sitta så tight att det i många fall kan vara ett svettdrypande träningspass i sig att få dem på sig.

Dina kläder kan pressa dig att prestera mer

Kan kompressionskläder verkligen göra dig snabbare - utan att träna hårdare?

11 april 2011 av I FORM

Många löpare har upptäckt kompressionskläder eftersom något antyder att de har en prestationsfrämjande effekt.

Klart är, att kläderna kan stärka blodgenomströmningen, ge stabilitet samt reducera trötthetskänslan och ömheten efter träning.

Vad är kompressionskläder?

Kompressionskläder är ett redskap som ger kroppen en chans att återhämta sig snabbare och eventuellt prestera mer. Dessutom ger kläderna dig styrka och stabilitet.

De 5 viktigaste effekterna

1. Värmer kroppen
Kompressionskläder höjer hudens temperatur. Forskarna har ännu inte kommit fram till varför det är så, men det är en fördel då uppvärmning är något som många hoppar över i samband med styrke- och intervallträning.

2. Ökar styrkan och explosiviteten
Det är väldokumenterat att tighta kläder kan öka styrkan och explosiviteten, speciellt för höfter och knän, men bara i förhållandevis enkla rörelser som hopp och knäböj. Här fungerar kläderna som ett spänt gummiband som i rörelseögonblicket hjälper rörelsens väg. På samma sätt är det dokumenterat att du kan öka hopphöjden genom att använda kompressionstights.

3. Förebygger muskelömhet
Om du har kompressionskläder på dig under och efter träningen kan du förebygga en del muskelömhet. Det kräver dock att du har kompressionskläderna på cirka ett dygn efter träningen.

Kompressionen förebygger muskelömhet eftersom den via trycket mot huden ökar blodgenomströmning i kroppens vävnader. Blodet befinner sig därmed kortare tid ute i vävnaden då den tar sig tillbaka till hjärtat. Det ger blodets immunceller kortare tid att tränga in i musklerna och bidra till den inflammation som vanligtvis orsakar muskelömhet.

4. Stabiliserar och minskar trötthet
Studier har visat att kompressionskläder bidrar till stabilitet samt minskar uppfattningen av trötthet under träningen.

Stabilitetskänslan kommer speciellt till uttryck i samband med övningar som kräver explosivitet och styrka. I förhållande till trötthetskänslan funderar forskarna på om den har något att göra med prestationsförmågan. Att du är trött är nämligen inte bara kopplat till något fysiologiskt som sker i musklerna, utan även till den mentala process som sker i hjärnan.

5. Förbättrar eventuellt prestationen
Man har kommit fram till att löpare använder mindre syre och kortare hastigheter när de använder kompressionskläder. Resultatet pekar på att kompressionskläder har en prestationsfrämjande effekt – speciellt på mycket långa löpdistanser. Dessvärre har man aldrig specifikt undersökt sambandet mellan kompressionskläder och en förbättrad prestation på långa löprundor.

Det råder dock fortfarande tvivel om kompressionskläderna förbättrar prestationen. Flera andra studier har exempelvis visat att kläderna inte har någon effekt på prestationsförmågan i samband med intervallöparträning eller medeldistanslöpning.

Texten fortsätter under annonsen

Kanske är du intresserad av

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen