Trycker dina skosnören på ett ställe på foten, kan du göra ett kors över det i stället föra snöret ett hål vidare upp på samma sida. Då stramar det inte lika mycket just där längre.

Snöra dig fri från skador

När du snör dina löparskor rätt minimerar du risken för blåsor, blå naglar, stukningar och överbelastningsskador.

13 maj 2011 av I FORM

Skosnörena är en central del i skons konstruktion, och om du inte får snörena på plats rätt utnyttjar du inte sulans stötdämpande effekt och din fot uppnår inte den optimala stegavvecklingen. Det tar bara 10 sekunder att snöra skorna rätt.

Lås fast ankeln

Använd den: Om din häl lätt glider upp ur skon. Snörningen ger ett bra grepp om ankeln utan att resten av skon sitter onödigt hårt. Motverkar pronation om du har anlag för det.

Så gör du: Trä skosnörena upp genom skon i ett sicksackmönster som vanligt. Men i stället för att sluta med att trä igenom de två näst översta hålen gör du ytterligare en ögla i översta hålet och korsar snöret över till den andra sidans ögla. Dra växelvis i höger och vänster snöre tills skon är tillräckligt åtdragen, Avsluta med en rosett.

Lindrar vid en hög vrist


Använd den: Om du har hög vrist som får skosnörena att trycka på foten.

Så gör du: I stället för att snöra skon på tvären, ska du snöra den parallellt. Då skapar du mer plats för foten. Börja i hålet närmast stortån, och snöra direkt upp genom hålet ovanför. Korsa direkt över foten och in genom hålet framför snöret två hål upp och korsa, kör två hål upp och korsa tills du når det näst översta hålet. För motsatt ända av snöret upp genom hålen på samma sätt. När du når det näst översta hålet knyter du en rosett.

Farväl till blå naglar

Använd den: Om du ofta får blå naglar efter en löprunda.

Så gör du: För snöret genom hålet närmast din stortå och hela vägen upp på vristen till hålet näst överst på motsatt sida. Trä 15–20 cm snöre igenom. Snöra nu hela skon med den andra ändan av snöret genom att först föra den på tvären och upp igenom hålet närmast lilltån. Avsluta snörningen i det näst översta hålet och bind en rosett.

Ge plats för en bred framfot

Använd den: Om du har en framfot som är avsevärt bredare än din vrist.

Så gör du: Ta ur skosnörena och mät dem. Köp fyra skosnören som är hälften så långa som det ursprungliga skosnöret. Snöra nu skorna som du brukar, men använd två snören för varje fot. Då kan du bestämma precis hur hårt du vill snöra runt din vrist respektive din tå och därmed ge framfoten mer plats.

Kanske är du intresserad av