Cookie- och Sekretesspolicy






Styrketräning

Håll andan - bli råstark

Har du också hört att man absolut inte ska hålla andan när man styrketränar? Nu kommer andra bud så bara sug in, och håll luften inne.

Det har länge varit tabu att hålla andan vid styrketräning. I stället har du säkert fått veta att du ska andas och dra in magen. Sanningen är dock att du genom att spänna och hålla andan kan stabilisera överkroppen, minimerar risken för skador och uppnår optimal styrka.

Föreställ dig att du ska lyfta en mycket tung kasse upp från golvet. Hur skulle du andas under tiden? Svaret är sannolikt att det skulle du inte. I stället skulle du dra in luft och hålla andan medan du ansträngde dig för att lyfta upp kassen.

När vi människor anstränger oss har vi ett helt naturligt behov av att göra just det – att hålla andan, spänna i magmusklerna och knipa med underlivet.

Valsalvamanöver

Den här ansträngningsreflexen kallas valsalvamanövern, och den fyller faktiskt en riktigt bra funktion. Dels för att den gör oss starkare genom att hjälpa kroppen leda kraft från överkroppen till underkroppen, dels för att den gör bålen stabilare under ett lyft och skyddar mot ryggskador.

Ändå har en stor del av de fysiska tränarna i många år rekommenderat att vi gör motsatsen när vi ska lyfta vid styrketräning – alltså andas och dra in naveln mot ryggraden.

Inspirationen kom på 90-talet från sjukgymnastiken, där tekniken användes på personer som på grund av vissa ryggskador har ett behov av att ”sätta på” magmuskulaturen igen.

Det har dock visat sig att den här funktionen inte nödvändigtvis är relevant för vanliga motionärer med friska när du lyfter

I gengäld kan den i värsta fall gå ut över prestationen och styrkan i övningar där man ska anstränga sig eller koncentrera sig mycket på lyfttekniken.

Använder kroppens naturliga behov

Du kommer alltså, om din kropp fungerar normalt och är utan skador, få ut mer effektiv styrketräning av att använda din kropps naturliga behov av att samla krafterna och utföra valsalvamanövern när du ska lyfta.

Kanske har du hört att valsalvamanövern kan vara farlig eftersom den får blodtrycket att öka, men allt tyder på att även det är ofarligt för friska personer. Det är riktigt att blodtrycket stiger – särskilt när manövern utförs i samband med styrketräning, men det finns inga studier som dokumenterar att det är dåligt för ett friskt hjärta att uppleva en tillfällig blodtrycksökning under fysisk aktivitet. Tvärtom kan styrketräning i allmänhet ha en positiv effekt på ditt hjärtas hälsa.

Av Anders NedergaardDatum: 28.4.2011


I FORM

Mest lästa
Få fast rumpa och sexiga lår

Få fast rumpa och sexiga lår

Här får du 6 övningar som väcker ditt säte och dina lår ...

Ja tack!

4 övningar mot en stel höftböjare

4 övningar mot en stel höftböjare

Har du en stel höftböjare? Här får du 4 övningar som kan ...

Läs mer

Slanka, fasta armar

Slanka, fasta armar

Vältränade armmuskler betyder också att det blir lättare ...

Läs mer

10 tecken på en stel höftböjare

10 tecken på en stel höftböjare

Din platta mage är inte det enda som du förlorar om du ...

Läs mer

Nytt
Rodd med boll

ExclusiveExclusiveRodd med boll

Kom ännu ett steg närmre bikiniformen med den här ...

Se övningen på video

Sidoplanka med boll

ExclusiveExclusiveSidoplanka med boll

Boosta din bikiniform via den här sidoplankan med boll.

Se övningen på video

 Rygghävning

ExclusiveExclusive Rygghävning

Rygghävningar hjälper dig mot bikiniformen.

Se övningen på video

Grodcrunch

ExclusiveExclusiveGrodcrunch

Med grodcrunch kan du visa hur många magmuskler du har fått.

Se övningen på video

Magsträckning

ExclusiveExclusiveMagsträckning

Nu höjer vi intensiteten i träningsprogrammet med ...

Se övningen på video

Ännu mer I FORM...

Här är sommarens motivation

Prenumerera

Här är sommarens motivation

SOMMARSPECIAL: Träna i kläder från Kari Traa. Du får det snygga settet med 4 nr av I FORM för bara 149:50 kr.

Beställ här

Läs I FORM nr 10/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 10/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


Vi gillar musik

I FORMs spellistor

Bröd utan mjöl

Enkelt recept

Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!

Välj rätt jacka

Komplett guide

Bli av med valken

Smarta tips