Cookie- och Sekretesspolicy






Styrketräning

Håll andan - bli råstark

Har du också hört att man absolut inte ska hålla andan när man styrketränar? Nu kommer andra bud så bara sug in, och håll luften inne.

Det har länge varit tabu att hålla andan vid styrketräning. I stället har du säkert fått veta att du ska andas och dra in magen. Sanningen är dock att du genom att spänna och hålla andan kan stabilisera överkroppen, minimerar risken för skador och uppnår optimal styrka.

Föreställ dig att du ska lyfta en mycket tung kasse upp från golvet. Hur skulle du andas under tiden? Svaret är sannolikt att det skulle du inte. I stället skulle du dra in luft och hålla andan medan du ansträngde dig för att lyfta upp kassen.

När vi människor anstränger oss har vi ett helt naturligt behov av att göra just det – att hålla andan, spänna i magmusklerna och knipa med underlivet.

Valsalvamanöver

Den här ansträngningsreflexen kallas valsalvamanövern, och den fyller faktiskt en riktigt bra funktion. Dels för att den gör oss starkare genom att hjälpa kroppen leda kraft från överkroppen till underkroppen, dels för att den gör bålen stabilare under ett lyft och skyddar mot ryggskador.

Ändå har en stor del av de fysiska tränarna i många år rekommenderat att vi gör motsatsen när vi ska lyfta vid styrketräning – alltså andas och dra in naveln mot ryggraden.

Inspirationen kom på 90-talet från sjukgymnastiken, där tekniken användes på personer som på grund av vissa ryggskador har ett behov av att ”sätta på” magmuskulaturen igen.

Det har dock visat sig att den här funktionen inte nödvändigtvis är relevant för vanliga motionärer med friska när du lyfter

I gengäld kan den i värsta fall gå ut över prestationen och styrkan i övningar där man ska anstränga sig eller koncentrera sig mycket på lyfttekniken.

Använder kroppens naturliga behov

Du kommer alltså, om din kropp fungerar normalt och är utan skador, få ut mer effektiv styrketräning av att använda din kropps naturliga behov av att samla krafterna och utföra valsalvamanövern när du ska lyfta.

Kanske har du hört att valsalvamanövern kan vara farlig eftersom den får blodtrycket att öka, men allt tyder på att även det är ofarligt för friska personer. Det är riktigt att blodtrycket stiger – särskilt när manövern utförs i samband med styrketräning, men det finns inga studier som dokumenterar att det är dåligt för ett friskt hjärta att uppleva en tillfällig blodtrycksökning under fysisk aktivitet. Tvärtom kan styrketräning i allmänhet ha en positiv effekt på ditt hjärtas hälsa.

Av Anders NedergaardDatum: 28.4.2011


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Här är jackan du vill ha

Prenumerera

Här är jackan du vill ha

Den ultralätta löparjackan från Kari Traa är PERFEKT för utomhusträningen!

Jacka + I FORM = 99:50 kr

Läs I FORM nr 6/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 6/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Vinn ett svart Garmin vivofit®

iform.se

Vinn ett svart Garmin vivofit®

Tävla med oss på Facebook så har du chans att vinna ett svart Garmin vivofit® aktivitetsarmband! Vi har 5 stycken i potten!

Till tävlingen

Garanterad viktminskning

Kostdagboken

Garanterad viktminskning

Glöm allt om att räkna kalorier och låt Kostdagboken göra jobbet åt dig. Det har aldrig varit ENKLARE att göra sig kvitt extrakilon!

Testa GRATIS i 5 dagar

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Boosta motivationen

Prenumerera

Boosta motivationen

Just nu får du träningskläder som boostar motivationen ihop 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr.

Läs mer om erbjudandet här

I FORM

Mest lästa
Få fast rumpa och sexiga lår

Få fast rumpa och sexiga lår

Här får du 6 övningar som väcker ditt säte och dina lår ...

Ja tack!

Skriv ut schema för WOD

Skriv ut schema för WOD

Här får du ett Crossfit-träningsprogram som funkar. Allt ...

Det låter perfekt!

Slanka, fasta armar

Slanka, fasta armar

Vältränade armmuskler betyder också att det blir lättare ...

Läs mer

10 tecken på en stel höftböjare

10 tecken på en stel höftböjare

Din platta mage är inte det enda som du förlorar om du ...

Läs mer

Boosta din muskelmassa

Boosta din muskelmassa

Har du inte testat att träna med kettlebells ännu är det ...

Läs mer

Nytt
Världens bästa armhävning

Världens bästa armhävning

Lär dig världens bästa, och kanske tuffaste, armhävning.

Se övningen här

Plank-mix

Plank-mix

Den här övningen tränar hela muskelkorsetten.

Se magövningen här

Bänksträck

Bänksträck

Den här magövningen är tuff och kräver koncentration, ...

Se magövningen här

Trädet

Trädet

Väldigt basic, men effektiv coreträning. Ge bara järnet ...

Se magövningen här

Magtwist

Magtwist

Den här magövningen är bra framför allt för de sneda ...

Se magövningen här


Löpprogram

Från 0 till maraton

Bli av med valken

Smarta tips

I FORMs Kostdagbok

Testa GRATIS

6 frågor om sex

Kan du svaren?