Cookie- och Sekretesspolicy






Löpning

7 tips för att få lust att träna på vintern

Låt inte lusten att träna skrämmas bort av snö, slask och kallt vinterväder. Med den rätta strategin kan du njuta av härlig löpträning utomhus hela vintern. Här får du 7 tips på hur du trotsar vädrets makter och får en fantastisk upplevelse i det fria.

1. Värm upp inomhus

Börja löprundan inomhus där det är varmt och skönt.

Så gör du: Spring 5-10 minuter på stället och gör sedan 3-5 stretchövningar för höfter, ben och rumpa. Därefter är det bara att slänga på sig ytterkläderna och ge sig ut i kylan.

Det kan vara kallt och obehagligt att springa rakt ut i kylan utan att värma upp först och risken för att drabbas av muskel- och ledskador är stor under de första kilometrarna om du inte har värmt upp ordentligt först.

2. Undvik uttorkning och klä dig i lager-på-lager-plagg
Det är lätt att drabbas av vätskebrist även om solen inte steker från en molnfri himmel. Undersökningar har visat att du mister en del vätska när du andas ut kall och torr luft. En del vinterlöpare svettas rejält bara efter några kilometer eftersom de har för mycket kläder på sig.
Så gör du:

Klä på dig flera lager så att du lätt kan ta av ett lager om det blir för varmt. Spring gärna med ett vätskebälte under jackan så att kroppsvärmen förhindrar vattnet att frysa.

3. Använd Ferrari-skor

Jo, du läste rätt. På halt underlag är det en stor risk för att ramla om sulan inte fäster ordentligt. Vanliga löparskor räcker normalt inte så du gör klokt i att investera i ett par vinterlöparskor.

Det handlar inte bara om att välja skor med en grov sula, de ska också ha en mjukare gummiblandning som närmast suger sig fast i det hala underlaget på samma sätt som bilens vinterdäck gör.

4. Kom ihåg solskydd

När solen skiner på vintern får du en extrabonus i form av D-vitaminer under löprundan. Men också under vintern kan solen vara så skarp att det är nödvändigt att använda solskyddsfaktor.

Detta gäller framför allt när snön täcker landskapet eftersom solens strålar då reflekteras tillbaka från snön. Smörj alltså in dig ordentligt och kom ihåg utsatta områden som nästipp och öron.

Du skyddar dig extra mot solen om du springer med solglasögon som håller de skadliga strålarna ute och genom att använda en hudkräm som innehåller massvis med fukt.

4. Fyll på med energi
När du springer ute i kylan använder kroppen extra många kalorier på att hålla sig varm. Det innebär att du snabbare får slut på energi och riskerar att bli trött om du inte har tillräckligt med energi i dina depåer.

Ät en banan eller en skiva bröd innan du sticker hemifrån och ta gärna med dig lite vatten och en energikaka eller –gel om du springer längre än en timme.

5. Spring vid rätt tid

Det finns ingen anledning att ge sig ut när det är som absolut kallast – du vill ju kunna njuta av din runda. Planera därför träningen till den varmaste stunden på dagen. I perioder med stark kyla är det bäst att löpa sent på eftermiddagen när temperaturen är många grader högre än på förmiddagen. Dessutom tenderar vinden ofta att avta fram emot kvällen.

6. Ha medvind hem

Det är ett tveksamt nöje att löpa i motvind när du är svettig och utmattad efter flera kilometers löpning. Planera därför din runda så att du har vinden i ryggen på vägen hem.

Undersökningar visar att vinden upplevs som markant kallare om den blåser mot huden. Också på en vindstilla dag kan noll grader kännas som minus fem eftersom du bryter luften när du rör dig framåt. I motvind känns det ännu kallare.

Använd också en vindtät jacka ytterst för att hålla den värsta vinden borta från kroppen.

6. Använd en lampa

Även välkända stigar blir snabbt mörka när solen går ner tidigt och det kan göra att din löprunda känns otrygg. I dag finns det många små och smarta lampor som lyser upp din väg och gör det lättare för dig att se stenar och ojämnheter i marken.

Batterierna i din lampa bör ha en livstid på minst 20 timmar så att du slipper att byta batterier ofta. Kom också ihåg att använda en reflexväst eller reflexer så att du är ordentligt synlig för dina medtrafikanter.

7. Tänk kreativt

Du behöver inte hoppa över löprundan även om snön ligger som ett tjockt täcke över marken. Tänk kreativt och hitta andra ställen där du kan springa. Du kan till exempel flytta in träningen och springa på ett löpband, hitta en stor parkeringsplats eller stigar som plogas när det snöar.


Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!

Ännu mer I FORM...

Snygga kläder till dig

Prenumerera

Snygga kläder till dig

JUST NU får du snygga träningskläder från Kari Traa när du köper 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr.

Läs mer

Läs I FORM nr 14/2014 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 14/2014 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Drömkropp med Kostdagboken

Kostdagboken

Drömkropp med Kostdagboken

I FORM Kostdagbok är perfekt för dig som vill gå ner i vikt utan att gå miste om livets goda. Testa den GRATIS i 5 dagar.

Till Kostdagboken

I FORM

Mest lästa
Maratontips

Maratontips

Under ett maraton räcker det inte att konditionen är på ...

Till tipsen

Låt din fottyp guida dig rätt i skoköpet

Låt din fottyp guida dig rätt i skoköpet

Ditt val av löparsko är beroende på vilken slags fot och ...

Läs mer

Spring mindre - bli snabbare

Spring mindre - bli snabbare

Du blir snabbare och förbränner mer fett - genom att ...

Läs mer

Lär dig andas rätt

Lär dig andas rätt

Det är viktigt att tänka på andningen när du springer ...

Läs mer

Musik får dig att springa längre

Musik får dig att springa längre

Om du har musik i öronen när du tränar kan du springa ...

Läs mer

Nytt
Så gör du under uppvärmningen

Så gör du under uppvärmningen

Det är viktigt att värma upp noga innan du börjar med ...

Så kan du värma upp

Ida tipsar om löpning

Ida tipsar om löpning

Vilket väljer du - landsväg eller löpbandet? Läs ...

Läs mer

Tips! Köp en pulsklocka

ExclusiveExclusiveTips! Köp en pulsklocka

Om du inte redan har en pulsklocka bör du investera i en ...

Läs mer

Få en nytändning i naturen

Få en nytändning i naturen

Sätt kurs mot de skogen och bli en bättre löpare via ...

Läs mer

Allt inför din träning i vinter

Allt inför din träning i vinter

Visst kan du fortsätta springa utomhus även om vinden ...

Läs mer

Just nu lyssnar vi på..


Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!

Få I FORM + Craft

Fler erbjudanden...

I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund

Benrevolution

Få snygga ben

Bli av med valken

Smarta tips

I FORM Översikt

Träning
Löpning
Träningsprogram
Styrketräning
Kaloriförbränning
Kondition
Träningsformer
Motivation
Kost och träning
Träningsnyheter
Kost
Sunda recept
Kost och hälsa
Sund vikt
Kostnyheter
Ekologi
Frågor om kost
Testa din mat
Välbefinnande
Spa
Stress
Semester
Sex
Relationer och singelliv
Meditation
Massage
Förebyggande
Nytt om välbefinnande
Testa dig själv
Accepterar du din kropp som den är?
Formtesta dig själv
Får du i dig tillräckligt med järn?
Får du tillräckligt med kalk?
Förbränn chokladkakan
Förbränn dina synder
Ger du din hjärna rätt saker att äta?
Har du ett starkt immunförsvar?
Har du fingertoppskänsla?
Har du humor?
Har du prestationsångest?
Har du sexuellt självförtroende?
Hitta din fitnessprofil
Hitta din träningspuls
Hur attraktiv är du för din dejt?
Hur mycket protein behöver du?
Hur mycket stress har du i ditt liv?
Hur många kalorier behöver jag?
Hur sunt äter du?
Lever du i nuet?
Hur tjock är jag om 6 månader?
Mål din kondition
Räkna ut din belöning
Räkna ut din fettprocent
Räkna ut din halvmaratontid
Räkna ut dina intervalltider
Räkna ut ditt konditionsvärde
Sover du tillräckligt?
Står du i vägen för dig själv?
Testa era sinnens språk
Testa din sexuella IQ
Testa din viktminskningsprofil
Tröstäter du eller är maten bränsle?
Vad förbränner din kropp i vila?
Vad förbränner din motion?
Äter du tillräckligt varierat?
Är det dags att byta jobb?
Är det dig eller jobbet?
Är du beroende av nikotin?
Är ditt blodsocker stabilt?
Är du bra på att vara ledig?
Är du en bra dejt?
Är du en stressätare?
Är du introvert eller extrovert?
Är du konflikträdd?
Är du överviktig?
Är du redo för ett maraton?
Är du stressad?
Är du svartsjuk?
Äter du för mycket salt?