Klädd för vinterlöprundan

På med löparskor, shorts, sportbehå och en topp - och så i väg! Det är superenkelt att ge sig ut på en sommarlöprunda, medan en vinterlöprunda kräver lite mer utrustning. Här kan du se hur du gör vinterlöpningen till en skön lek.

8 november 2013 av I FORM-redaktionen

1. Underställ

Ditt underställ ska sitta nära kroppen, så att det kan absorbera svett, transportera bort den från kroppen och hålla dig torr. Hur kraftigt det ska vara beror på temperaturen och hur frusen du är.

2. Mellanlager

Det mellersta lagret kläder är det isolerande lagret, som ska hålla kroppen varm och ta emot fukten från det innersta lagret. Välj en tättsittande tröja i svettransporterande material. Många löpare klarar sig fint utan det här lagret.

3. Vindtätt lager

Det yttersta lagret ska först och främst vara vindtätt. I stället för att investera i en ny, tjock vinterlöparjacka, som är för varm på de milda vinterdagarna, så köp hellre en tunnare och komplettera med ett mellanlager när det är kallt.

4. Tights

Benen har som regel ett tunt lager på vintern, men leta efter ett par tjockare vintertights. Fråga efter ett par som är vindtäta. Du kommer att älska dem när kylan biter!

LÄS OCKSA: Löpartights – så här väljer du rätt


5. Löparsockor

Vinterlöpning är ofta lika med våta fötter, så välj ett par löparsockor av ull. De värmer även när de är våta. Leta efter en modell som går en bit upp på benet, så du slipper bli kall på nedre delen av benet.

LÄS OCKSA: Därför ska du välja ett skidunderställ i ull 


6. Trailskor

Ett par trailskor med grov sula och smutsavvisande yttre är i det närmaste oumbärliga för vinterlöparen och dig som älskar att springa i skogen. Välj ett par som påminner om vanliga löparskor i uppbyggnaden. 


7. Gaiter

På de slaskiga dagarna kan ett par gaiters bli dina bästa löparkompisar. En gaiter är ett slags damask som hindrar vatten att tränga in i löparskorna ovanifrån, så att fötterna inte blir våta.

8. Löparmössa/pannband

En löparmössa är skön när det är kallt och blåser. 30-40 procent av din kroppsvärme avges via huvudet – utan mössa faller kroppstemperaturen snabbt. Kokar du över med mössa, kan du använda ett pannband för att skona öronen.

9. Löparhandskar

Vissa använder dem aldrig, andra skulle aldrig drömma om att springa utan dem. Löparhandskar finns i många olika versioner. Leta efter en modell med "vindskydd", som kan dras ut över fingrarna och skydda mot vinden.

10. Pannlampa

Springer du på kvällen eller tidigt på morgonen på små vägar som inte är så väl upplysta, är en pannlampa oumbärlig. Den gör dig också extra synlig för bilister.

11. Reflexer

Kom ihåg reflexer, om du springer när det är mörkt ute. Särskilt när det regnar eller snöar, då du syns ännu sämre. En reflexväst är perfekt, men reflexband på både ben och armar är också väldigt bra.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar