Kvinna springer i sportbehå.

En sportbehå med bra stöd är viktigt när du tränar, speciellt för dig som springer och hoppar.

© iStock

Guide: Välj rätt sportbehå

Har du koll på att brösten får rätt stöd, oavsett om du springer, hoppar, gör yoga eller tränar på gymmet? Här får du hjälp att hitta den perfekta sportbehån för din byst och träningsform.

3 juli 2019

Därför ska du använda sportbehå

Upp till 78 procent! Så mycket kan en bra sportbehå minska hur mycket dina bröst rör sig när du springer och hoppar.
Beroende på hur fasta och stora dina bröst är rör de sig upp till 9 cm för varje löpsteg du tar, visar en brittisk undersökning. I en bra sportbehå rör sig brösten endast 2 cm, medan de i en vanliga sportbehå rör sig omkring 5,5 cm.

Videoklipp: Se hur brösten rör sig utan behå, med vanlig behå och med sportbehå 

Utan behå rör sig brösten upp och ner, från sida till sida och inåt och utåt. En sådan ”karuselltur” kan mycket väl göra ont, då tyngdkraften drar och sliter i brösten. Samtidigt blir bindväven slappare, vilket innebär att brösten kommer att bli hängigare och därmed röra sig ännu mer när du tränar.

Ju större bröst, desto mer rörelse och större behov av stöd. Många kvinnor med mindre bröst tror dock felaktigt att de inte har samma behov av stöd. ALLA kvinnor bör använda sportbehå, för även mindre bröst kan röra sig mycket när du springer eller hoppar.

Allt du behöver veta när du ska köpa sportbehå

 

Välj sportbehå efter träningsform

Innan du köper sportbehå ska du ha klart för dig vilken träningsform den ska användas till. Sportbehåar finns nämligen både till högintensiv träning och lågintensiv träning.

Högintensiv träning: Träningen involverar t ex löpning, hopp och spring, vilket ställer extra stora krav på att sportbehån har bra stöd. Om du t ex springer, spelar handboll eller går på gruppträning med många hopp, ska du därför välja en sportbehå för högintensiv träning.

Lågintensiv träning: Här har du hela tiden minst en fot i golvet/marken, och därmed utsätts inte dina bröst för så kraftiga rörelser. Därför ger en sportbehå för lågintensiv träning mindre stöd. Gör du t ex yoga eller styrketräning i maskiner, får du tillräckligt bra stöd av en sportbehå för lågintensiv träning.

Köper du bara en sportbehå är det bästa att köpa en för högintensiv träning.

 

Detta ska din sportbehå leva upp till

Den bästa sportbehån är faktiskt den du använder: Den ska ge stöd utan att strama åt – även under höga knälyft och snabba intervaller. 

    4 krav på din sportbehå

  1. Breda, vadderade axelband. Smala axelband har en tendens att irritera under långvarig träning.
  2. Justeringsmöjligheter. Både axelbanden och omkretsen ska helst kunna justeras. 
  3. Separerade kupor. Det är en fördel med separerade kupor, så att dina bröst inte rör vid varandra under träningen. Det ger bättre stöd och du undviker svett mellan brösten.
  4. Material som andas. Tyget ska låta huden andas och även transportera bort svett från huden.

För dig med stor byst: Här är det extra viktigt att behån kan öppnas helt och hållet, och inte är en sådan modell som du drar över huvudet. Det är inte särskilt kul att stå och svettas i omklädningsrummet med en tajt sportbehå som du försöker dra ner över dina stora bröst.

Breda axelband är också extra viktiga för stora bröst, för att undvika skavmärken på axlarna.

För dig med liten byst: Här kan det vara skönt med formpressade kupor eller lite extra fyllning istället för en sportbehå som gör brösten platta.

Vill du ha större rörelsefrihet kan du satsa på en modell med brottarrygg. En bred linning under brösten är också en detalj som ökar komforten.
Ligger du mycket på rygg under din träning, t ex vid yoga eller pilates, undvik då en sportbehå med hakar som kan störa när du ligger ner.

 

Kolla din sportbehå i provrummet

Det är viktigt att verkligen prova sportbehån innan du köper den, för om den inte kan ställas in perfekt efter dina bröst så ger den heller inte bra stöd. En bra sportbehå kostar en slant, så stressa inte. Först gäller det att hitta rätt storlek.

   Guide till rätt storlek på din sportbehå:

  • Se till att du precis kan stänga den på yttersta hakarna, eftersom den töjs ut i takt med att du använder den. Om passformen är bra på innersta låset ska du välja en mindre storlek.
  • Det ska inte finnas extra tyg runt brösten eller i sidorna. Om det veckar sig är behån för stor.
  • Sportbehån ska sitta i en rak, horisontell linje på ryggen. Om den åker upp är den för liten.
  • Du ska precis kunna stoppa in två fingrar under axelbanden och under bysten.
  • Brösten ska inte sticka ut vid sidorna, och det ska inte vara hudveck under armarna – då är behån för liten.

När du har koll på storleken är det några saker till att tänka på, för storleken är inte allt. Din nya sportbehå ska gärna vara skön att ha på sig – gå därför igenom de här punkterna så du inte slänger ut ett antal hundralappar i onödan.

 

Checklista för din sportbehå:

  • Är sportbehån enkel att ta på och av?
  • Är sportbehån skön att ha på sig?
  • Får brösten stöd när du hoppar?
  • Plattar sportbehån till dina bröst?
  • Har sportbehån sömmar som irriterar?
  • Har sportbehån tvättlappar som stör?

Är du osäker på hur din sportbehå ska sitta, är det bra att be om hjälp i butiken. I en australisk undersökning, där forskare testade kvinnors val av sportbehå, visade det sig nämligen att 85 procent hade valt fel storlek eller passform.

 

Hur ofta ska jag byta sportbehå?

Det är inte alltid du kan se om en sportbehå är sliten, men om du tränar eller springer tre gånger i veckan, så kan du räkna med att en sportbehå håller i ca 6-12 månader. Därefter börjar tyget tappa sin elasticitet, och stödet blir gradvis sämre.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar