Guide till hur du klär dig ordentligt inför löpturen.

Din personliga träningsstylist

Köp träningskläder med färg, design och coola detaljer som framhäver din kropp på bästa sätt. I FORMs figurguide visar hur.

12 september 2013 av I FORM-redaktionen

Viill du känna dig bekväm och snygg när du tränar? Då behöver du bara hitta din kroppstyp i I FORMs figurguide och följa råden om hur du bäst klär dig.

Äppelformad

  • TOPPEN/T-SHIRTEN ska sitta löst över magen och sluta på den bredaste delen av höften. Den ska forma sig runt bysten och ha detaljer eller en feminin ringning. Särskilt toppar med A-form, empireskärning eller ballongform är bra.
  • JACKAN ska sluta mitt på höften och ha midja eller skärning som visuellt markerar midjan.
  • BYXORNA bör varken vara för höga eller låga i midjan, utan dela magen på mitten. Bred linning är mycket bra, eftersom den håller in magen. Måttlig benvidd gör att din kropp ser mer harmonisk ut.
  • SHORTSEN ska också dela magen på mitten. De bör vara lagom vida i förhållande till det du har på dig på överkroppen, så att proportionerna blir harmoniska.
  • FÄRGER passar bäst på överdelen.


UNDVIK:

  • Tajta överdelar: avslöjar maghullet.
  • Midjekorta jackor och överdelar: gör att fokus hamnar på fel ställe.
  • För stora, fyrkantiga överdelar: får din överkropp att se större ut.
  • Mönster på magen: drar uppmärksamheten till fel ställe.
  • Dunjackor: ger extra volym.


Päronformad

  • TOPPEN/T-SHIRTEN ska vara tajt och framhäva dina kurvor och midja. Den ska sluta mitt på höften, ha en bred linning och kan gärna vara ärmlös. Kom ihåg att ha en bra, stödjande sportbehå!
  • JACKAN ska vara insvängd i midjan, så den framhäver din feminina silhuett. Låt den gå till höften för att ge en bra balans mellan axlar och höfter.
  • BYXORNA har lagom vidd som formar utan att bredda höfter eller lår. Tightsen får gärna sluta vid vaden, eller ha synliga ränder som får låren att se smalare ut. De är också bra om materialet är matt, vilket gör att låren ser slankare ut.
  • SHORTS är inte att rekommendera.
  • MÖNSTER OCH FÄRGER är mycket bra på överdelen, för det tar bort fokus från rumpa och lår. Byxorna ska helst vara mörka, då mörka färger gör att man ser slankare ut.


UNDVIK:

  • Långa, lösa överdelar ner över rumpan: gör dig oformlig.
  • Baggy träningsbyxor: fyller ut på fel ställen.
  • Breda, djupa skärningar: ger för mycket bredd.
  • Korta toppar med tunna axelband: får bysten att se större ut.


Bananformad

  • TOPPEN/T-SHIRTEN ska vara ganska kroppsnära, så den formar lite. Markering av midjan med dragsko och inbyggd behå ger fyllighet och former.
  • JACKAN kan ha färgdetaljer i midjan eller sömmarna, som skapar en mjuk, feminin silhuett och markerar midjan. En luva ger fyllighet till smala axlar.
  • BYXORNA ska ha en lätt och smidig passform, så att din slanka kropp framhävs. Tightsen är ankellånga eller 7/8.
  • SHORTSEN kan både vara tajta eller lösa. Färger och mönster får dina ben att verka längre.
  • MÖNSTER OCH FÄRGER kan du använda hur mycket som helst. Bäst resultat får du om du använder flera nyanser av samma färg eller mixar max tre färger.


UNDVIK:

  • För stora, formlösa överdelar: tillför inget till din figur.
  • Korta, kantiga överdelar och jackor som skär in i midjan: är inte smickrande för formen.
  • Byxor med låg midja: får dina ben att se kortare ut.
  • Djupa skärningar: tillför inget till bysten.
  • Samma färg på överdel och byxor.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar