Fördelar med framfotslöpning

Den naturliga löparstilen med skor för framfotslöpning stärker dina fötters muskulatur och gör dig till en bättre och starkare löpare.

30 maj 2011 av I FORM-redaktionen

Så här är skorna

Skor för naturlig löpning är platta, flexibla och utan stor stötabsorbering. De finns i många olika varianter, från mycket små minimalistiska barfotaskor, till mer teknologiska skor med en viss stötabsorbering och styrning av foten.

Se fördelarna med traditionella löparskor >>>

Så här ska du springa i dem

Enkelt uttryckt ska du springa i skorna på samma sätt som när du springer barfota. Det vill säga att du ska landa med mitt- eller framfoten rakt under kroppen – och inte på hälen framför kroppen som du gör i vanliga löparskor. Försök att springa en liten tur barfota, så att du känner efter, innan du tar på dina vanliga skor och springer vidare. Skillnaden är markant!

Det vinner du

Den naturliga löpstilen stärker dina fötters muskler, vilket på sikt gör dig till en bättre och starkare löpare. När du bemästrar tekniken kan du också få ett snabbare och lättare steg som skonar dig mot skador.

Därför ska du tänka dig för

Du kan inte bara byta. De nya skorna kräver en tids tillvänjning och kanske en kurs i hur du springer optimalt. Du måste under lång tid, kanske alltid, ha både vanliga löparskor och ”naturliga” skor.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar