Nedåtgående hund

Lär dig hur du gör nedåtgående hund som hjälper dig att bli varm och smidig i kroppen.

24 september 2015 av Louise Fjendbo

Så gör du nedåtgående hund

  • Stå på alla fyra (händer och knän) med händerna något bredare än axelbrett och lite framför axlarna.
  • Spreta med och sträck ut fingrarna helt. Pressa ner fingertopparna och alla fyra hörnen av handflatan. Framför allt så ska du lägga kraft på att pressa delen vid pekfingret mot golvet, där du som regel är svagast. Håll handleden i linje.
  • Vrid armbågen framåt, så du känner att axlarna roterar bort från öronen. Då får du axlarna i en rak linje.
  • Håll den positionen i händer och axlar sam­tidigt som du lyfter knäna från golvet och skjuter tillbaka höfterna mot väggen bakom dig, så att du står i ett omvänt V.
  • Pressa händerna i golvet allt vad du kan, så att du förlänger kroppen och aktiverar hela ryggen, men utan att axlarna roterar inåt.
  • Pressa tillbaka låren och aktivera framsidan av dem.
  • Kan du sträcka ut benen helt och med rak rygg, så pressar du hälarna i golvet. Går inte det, håll då hälarna lyfta när du försöker sträcka på benen.
  • Stanna i ställningen i 3–5 lugna andetag.


Se hur du gör nedåtgående hund

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar