Nedåtgående hund

Lär dig hur du gör nedåtgående hund som hjälper dig att bli varm och smidig i kroppen.

Så gör du nedåtgående hund

  • Stå på alla fyra (händer och knän) med händerna något bredare än axelbrett och lite framför axlarna.
  • Spreta med och sträck ut fingrarna helt. Pressa ner fingertopparna och alla fyra hörnen av handflatan. Framför allt så ska du lägga kraft på att pressa delen vid pekfingret mot golvet, där du som regel är svagast. Håll handleden i linje.
  • Vrid armbågen framåt, så du känner att axlarna roterar bort från öronen. Då får du axlarna i en rak linje.
  • Håll den positionen i händer och axlar sam­tidigt som du lyfter knäna från golvet och skjuter tillbaka höfterna mot väggen bakom dig, så att du står i ett omvänt V.
  • Pressa händerna i golvet allt vad du kan, så att du förlänger kroppen och aktiverar hela ryggen, men utan att axlarna roterar inåt.
  • Pressa tillbaka låren och aktivera framsidan av dem.
  • Kan du sträcka ut benen helt och med rak rygg, så pressar du hälarna i golvet. Går inte det, håll då hälarna lyfta när du försöker sträcka på benen.
  • Stanna i ställningen i 3–5 lugna andetag.

Se hur du gör nedåtgående hund

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background