Höga utfall med sidostretch

Från katten går du över i high lunge med sidostretch. När du gör övningen ska du komma ihåg att hålla ett ordentligt avstånd mellan benen.

2 oktober 2015 av Louise Fjendbo

Så gör du high lunch med sidostretch

  • Gå från Katten och positionen på alla fyra till att stå på knäna.
  • Flytta fram höger fot på mattan och sätt fingertopparna i golvet. Placera händerna bredvid varje fot.
  • Sträck ut det bakre benet så att knät lyfter från golvet. Böj det främre knät långt ner.
  • Se till att du har så långt avstånd mellan fötterna att ditt främre knä inte pekar ut över foten, när du böjer dig djupt ner med knät. Den bakre hälen är lyft.
  • Placera händerna på det främre knät och låt höften sjunka ner mot golvet.
  • Pressa benen mot varandra så höften är rak.
  • Dra ner svanskotan mot golvet och dra in magen.
  • Dra in spetsen av revbenen mot kroppen, lyft upp armarna mot taket och dra axlarna långt tillbaka.
  • Lägg därefter höger hand på höger knä och sträck upp vänster arm mot taket och ut mot höger sida i en sidostretch.
  • Sträck samtidigt ut vänster ben, spänn bålen och dra svanskotan neråt.
  • Lyft upp bröstkorgen. Känn en djup stretch på framsidan av höften.
  • Stanna i den ställningen under 3–5 andetag, om du kan.


Instruktioner på video

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar