Full brygga

Nu är du redo för att göra en full brygga. Testa dig fram och ta det försiktigt - full brygga är en svår övning.

5 steg till full brygga med yogaskolan.

Så gör du full brygga

  • Från din ställning i Halv brygga sätter du händerna i golvet på vardera sidan av huvudet.
  • Pressa händerna i golvet så att du kommer upp på toppen av huvudet. Kolla i ögonvrån så att dina armbågar inte sticker ut åt sidorna. De måste ha samma bredd som mellan axlarna.
  • Sträck sedan därifrån armar och ben så mycket det går så att du kommer upp i Full brygga. Håll armbågarna inne och spänn skinkorna under rörelsen.
  • Prova att flytta fram bröstet och in mellan armarna genom att sträcka ut benen helt och hållet. Huvudet ska hänga avslappnat nedåt. Lyft inte på det, eftersom det kommer att ge spänningar och smärta i nacken.
  • Stanna i Full brygga i 3–5 andetag.

Om du inte kommer upp i Full brygga, kan du träna dig själv genom att ...

  • ... göra Halv brygga tills du är redo att träna för att nå Full brygga.
  • ... göra Full brygga genom att först prova att pressa ner genom händerna på vardera sidan av huvudet, så du kommer upp på toppen av huvudet och gå sedan upp och ner så många gånger du kan tills du har tränat upp dig och är redo att gå vidare.
  • När du har rörlighet i axlarna (flexibilitet och styrka) och kan komma upp på toppen av huvudet, går du vidare genom att upprepade gånger pressa dig ner genom händerna, så att du till slut kan lyfta huvudet från golvet.
  • Även om du bara kan lyfta 1 centimeter, så gör det 5–10 gånger. Då ökar du rörligheten i axlar och armar tills du kan komma upp hela vägen med raka armar och ben.
  • Betrakta de här små stegen på vägen som en styrketräning i sig och något som bygger upp axlarna.
  • Och kom ihåg att hålla armbågarna på en axelbredds avstånd. Så att axlarna tränas i alignment.

Efter Full brygga

  • Efter Full brygga så lägg dig på rygg med armarna ut åt sidorna, knäna upp mot bröstet och rulla knäna från sida till sida. Med axlar och armar i golvet./li>

Video: Se hur du gör övningen här

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background