Yoga för löpare: Så gör du övningen liten brygga

Yogaövningen liten brygga stretchar och stärker bröst, nacke och rygg, öppnar höfterna och ger nytt liv till trötta löparben. Den stimulerar även matsmältningen och lungorna.

Yogainstruktör Susanne Lidang visar hur en liten brygga ser ut.

Yogainstruktör Susanne Lidang visar hur en liten brygga ser ut.

© Thomas Dahl

Liten brygga

Lägg dig på ryggen och böj på benen.

  • För hälarna så nära baken som möjligt, och låt armarna ligga längs sidan av kroppen med handflatorna i underlaget.
  • På en inandning lyfter du upp höfterna så högt du kan medan du håller knäna höftbrett isär. Föreställ dig att du har en boll mellan knäna, som du pressar in mot.
  • Spänn skinkorna och pressa fotsulor, hand­flator och bakhuvud mot underlaget med stor vikt. Ha kvar axlarna i underlaget. Bröstet ska upp mot hakan – inte tvärtom.
  • Fläta ihop fingrarna under baken så att armbågar och axlar samlas under dig, och du nästan ligger på armarnas utsida.
  • Fortsätt pressa ut genom de punkter du har i underlaget. Håll kvar i 5–10 andetag.
  • På en utandning för du ut armarna åt sidan så att axlarna separeras. Rulla långsamt ner i underlaget igen: först bröstrygg, länden, svanskotan och till sist baken.

Tips

Efter övningen kan du dra upp knäna mot bröstet medan du ligger ner. ”Krama” dem och rulla från sida till sida så att du masserar länden och höfterna.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background