Lugn och balans med meditation

Efter ett pass yoga förtjänar du en stunds vila. Med meditation kan du återskapa lugnet i kropp och själ och uppnå balans. Här visar vi hur du utför den enkla meditationstekniken kroppsskanning.

KROPPSSKANNING Låt kroppsskanningen börja nere vid fötterna och röra sig hela vägen upp till huvudets ovansida.

© Jakob Helbig

Meditation är en effektiv väg till avslappning och återuppladdning, och det är inte så svårt eller komplicerat som det kan låta som, om du inte är van vid att meditera. Tvärtemot är det något vi alla kan göra, och det kan utföras i stort sett var som helst – hemma, i en park eller varför inte i en tom möteslokal. Det är helt gratis och har massor av positiva effekter, för meditation går helt enkelt ut på att träna ditt medvetande på att fokusera och dirigera om dina tankar – och när du gör det har det många fördelar för ditt välbefinnande.

En välbehövlig paus

Meditation påverkar hela kroppen. Du kommer att märka att pulsen sjunker, din andning blir djupare, ditt blodtryck normaliseras, och du svettas mindre. När du slappnar av helt minskar mängden stresshormoner i kroppen, och du kan stänga av din inre alarmberedskap. Du ger dig själv möjligheten att regenerera, finna ro och återställa din inre balans, och det är gynnsamt inte bara efter ett pass fysisk yoga, utan även om du har en stund över i vardagen. Kroppen och hjärnan behöver nämligen vilopauser emellanåt, och för ditt välbefinnande är det avgörande att du tar dessa pauser. Därför är avslappning och meditation minst lika viktiga delar av yoga som de fysiska övningarna.

Hitta en bekväm position

Det finns inga regler för om meditation ska utföras sittande eller liggande. Det viktigaste är att du är bekväm, så att kroppen kan slappna av, och dina tankar inte far omkring, att det gör ont i ryggen eller i knäet. Om du väljer att meditera efter att du har fullföljt något av yogaprogrammen kan du bara ligga kvar i savasana, som är den liggande position som alla yogaprogrammen avslutas med. Har du lätt för att nicka till kan det dock vara bra att sitta upp, så att du inte somnar, Skulle det ändå hända att du faller i sömn, så bli inte besviken. Se det i stället som ett tecken på att din kropp har tagit en välförtjänt vila. Du kan alltid meditera igen en annan gång, så det finns ingen anledning att förebrå dig själv för att du tog en liten tupplur.

Enkel meditation

Det finns många sätt att meditera på, och ett sätt är inte mer rätt än något annat. En kroppsskanning är en effektiv metod för att få ett lugn att infinna sig i kroppen och tankarna och är en bra början om du rent allmänt vill bli bättre på att vara närvarande i nuet. Allt detta är gynnsamt om du vill gå ner i vikt, eftersom stress och obalans kan sätta käppar i hjulet för en viktnedgång, och eftersom det blir lättare att lyssna till din kropp och dess behov. En kroppsskanning kräver ingen erfarenhet, och med lite tid och övning kommer denna enkla meditation att kännas naturlig och avstressande.

Kroppsskanning

Vad är det?

Under en kroppsskanning går du systematiskt igenom hela kroppen med uppmärksamheten riktad mot en kroppsdel åt gången samt mot de känslor som uppstår i kroppen, till exempel spänning eller ömhet någon stans, kyla/värme eller trötthet. Allting sker uteslutande med hjälp av ditt medvetande. Utan att röra en muskel kan du alltså förflytta dig genom hela kroppen och verkligen känna efter hur kroppen och själen mår.

Hur lång tid tar det?

Din kroppsskanning kan ta allt från 5 till 40 minuter – det är upp till dig. Gör det som känns bäst för dig, och tänk på att fem minuters kroppsskanning är bättre än ingen alls och kan spela stor roll.

Var och när?

Kroppsskanningen kan utföras liggande på golvet eller i din säng – eller du kan sitta på en stol eller på golvet i en position som du är bekväm i. Det ligger nära till hands att utföra en kroppsskanning efter fysiska yogaövningar. Då får du möjlighet att slappna av och känna den effekt som yogan har haft på din kropp. Men du kan även göra det, när du bara behöver koppla av, eller innan du går till sängs.

Vad är skillnaden mellan kroppsskanning och avslappning i savasana?

I introduktionen till de liggande positionerna visar vi grundställningen savasana, som är bra för att slappna av efter fysiskt krävande yogaövningar. En kroppsskanning kan du se som en utbyggnad av savasana, då du genom att rikta din uppmärksamhet mot kroppen aktivt arbetar med att fokusera dina tankar och undvika att de far runt.

TIPS!

Vi lovar dig att den tid du lägger på din kroppsskanning är väl investerad, och kom ihåg att all början är svår. Är din kroppsskanning inte lyckad första gången, så prova igen – det går bättre för varje gång.

Newsletter background