Ute på hal is

Klarblå himmel, ett fruset hav och skridskor på fötterna. Att få sträcka ut, kilometer efter kilometer. Det betyder frisk luft med vindrufs i håret och rosor på kinderna. Långfärdsskridskoåkning är en underbar källa till upplevelser med din kära, barnen eller kompisarna. Att du dessutom får du fasta lår- och stjärtmuskler är ju inte helt fel.

9 juli 2015 av I FORM

Skridskoåkning kan utövas av nästan alla. Vare sig du är den graciösa typen som med stilrena rörelser tar dig fram på konståkningsisen - eller föredrar mer fartfylld action i skärgården.

Säger man skridskoåkning tänds stjärnor i ögonen på många vuxna, som med vemod tänker tillbaka på gamla tider då de åkte skridskor tills mörker eller kvällsmat tvingade hem dem. Ja, kanske hänger de gamla skridskorna till och med ännu kvar på vinden - en aning rostangripna.

Men varför låta det stanna vid minnen? I varje fall inte om du hör till rullskridskofolket som kommer rullande överallt på sommaren. Då har du nämligen ytterligare fördelar av att spänna skridskorna på fötterna och glida ut på vinterns roligaste lekplats.

Tekniken i de två varianterna är densamma. Och har du bara en gnutta erfarenhet av skridskoåkning kan du förmodligen ge dig ut på isen utan darrande knän och stirrande blick och i stället se cool ut. Från första stund. Samtidigt förlängs ju säsongen så att den räcker hela året, och du slipper avbryta den roliga motionen med irriterande fall i formkurvan som resultat.

Var det kul att susa fram på isen när du var barn så är det inte mindre roligt i dag tack vare alla de nya och förbättrade modeller som finns att välja mellan. Och både barn och vuxna får oförglömliga upplevelser när de åker skridskor. Var för sig. Eller tillsammans. För skridskoåkning inbjuder till lek och social samvaro och det är ett härlig sätt för vuxna och barn att göra något aktivt tillsammans.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar