I spinning sätter ofta både svettproduktionen och kaloriförbränningen igång riktigt ordentligt.

© iStock

Vilken relation finns mellan svett och fettförbränning?

Vi får ofta höra att vi måste få upp pulsen när vi tränar, men hur mycket ska du egentligen svettas för att förbränningen verkligen ska sätta igång?

17 december 2015


Om du är en av dem som är van att sitta på en spinningcykel och trampa är svett nog inte ett okänt begrepp för dig. Spinning är nämligen en av de motionsformer som är känd för att få svetten att lacka, samtidigt som du bränner mängder av kalorier. Men svett och kaloriförbränning är nödvändigtvis inte så tätt sammanlänkade som man skulle kunna tro.

 

Stor skillnad på svettproduktion

Du ska alltså inte känna dig sämre för att du ser att mannen till vänster om dig producerat en mindre sjö av svett under sin cykel, medan du endast har producerat några få droppar trots att du kört hårt. Hur mycket vi svettas kan variera mycket från person till person. Dessutom hänger svettproduktionen mer ihop med muskelmassa och värme, än det hänger ihop med kaloriförbrukning.

Boosta din kaloriförbränning med styrketräning

 

Mer värme är inte lika med högre förbränning

Vi svettas nämligen mer när vi använder de stora muskelgrupperna. Det beror på att dessa muskelgrupper producerar mer värme, och när vår kropp vill göra sig av med värmen börjar vi att svettas – men det betyder inte nödvändigtvis att vi förbränner en massa kalorier. I mer uthållighetskrävande träningsformer, som t.ex. långdistanslöpning, svettas vi generellt inte lika mycket som vi gör när vi kör spinning där de stora benmusklerna verkligen får jobba. Båda träningsformerna förbränner dock massor av kalorier.

Intensitet kan göra skillnad

Det som har betydelse för din kaloriförbränning är däremot hur du tränar. Högintensiv intervallträning, som t.ex. HIIT eller CrossFit, kan verkligen få igång både förbränning OCH efterförbränning. Om du inte gillar att träna högintensivt kan det istället vara en god idé att träna lite längre tid åt gången med en lägre puls. Då förbränner du fortfarande mycket – men svettas i gengäld lite mindre.

Träningskläder som passar till allt

Oavsett vilken träningstyp du är och oavsett om du gillar långa löpturer, högintensiva och svettiga träningspass eller en stilla yogastund, så passar det nya träningssetet från Active Fit perfekt. Du får ett par snygga, svarta tights med hög midja och bred linning, som håller magen på plats. Den matchande toppen är figursydd med lösare passform över magen, så att den inte sitter åt. Se fram emot att träna i ett set som sitter kvar där det ska oavsett om pulsen är på max eller om du vill varva ner. Din kropp kommer både att trivas och se bra ut.

ERBJUDANDE: Just nu får du det snygga träningssetet + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr).

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar