Få ut mer av träningen hemma med populära träningsmaskiner.
Få ut mer av träningen hemma med populära träningsmaskiner. © Foto: traningsmaskiner.com / iStockphoto

Välj rätt maskin till hemmagymmet och återhämta dig väl efter träningen

Alla har vi olika anledningar till att ta tag i träningen. En del vill få bättre kondition, en del vill gå ner i vikt och en del vill hålla igång inomhus när vädret inte är ens bästa vän. Här får du bra råd på saker att tänka på när du ska utrusta ditt nya hemmagym med någon av dessa populära maskiner.

11 mars 2019 av Harald Nylund

Välj löpband med rätt löpyta

När du tränar på löpband ökar du din egen uthållighet, får bättre kondition och bränner kalorier. Du kan använda löpband inomhus och träna när du vill oavsett vilket väder som bjuds utanför dörren. Innan du köper ett löpband bör du välja ett som du med säkerhet vet att familjen kommer att använda i ert nya hemmagym.

Löpbandet stärker benen och ryggen och det är viktigt att du väljer ett med rätt löpyta. Du som ska promenera på löpbandet behöver mindre löpytan. Ska du springa och köra intervallträning behöver du en bredare och längre löpyta för att riktigt kunna ta ut rätt steglängd. 

En regel är att ju längre man är, desto större löpsteg tar man. För att få ut så mycket som möjligt av ditt löpband och för att träningen ska bli så effektiv som möjligt krävs rätt löpyta. 

Viktigt att anpassa löpyta efter rätt träningsform. På bilden: Master T865.
Viktigt att anpassa löpyta efter rätt träningsform. På bilden: Master T865.

När du kör intervallträning på löpbandet kan du se exakt hur långt du springer och hur fort du springer. Det är viktigt med vila och återhämtning. Även om man vill maximera träningen ska man inte underskatta att även ta lätta pass med jämna mellanrum. Genom att ställa in rätt hastighet (och inte byta) kan du vara säker på att du springer i ett tempo som gör att du inte kör ut dig alldeles för mycket och det gör att kroppen hinner återhämta sig till nästa träningspass.

Träna hela kroppen med crosstrainers

Vill du träna hela kroppen är crosstrainers att föredra. Med crosstrainers tränar du över- och underkroppen och bränner på så vis mer fett än på träningsmaskiner där du enbart tränar underkroppen. Då du använder hela kroppen är det extra viktigt med vila och återhämtning.

Med crosstrainers tränar du hela kroppen. På bilden: Abilica Stream RCX Black Line Crosstrainer.
Med crosstrainers tränar du hela kroppen. På bilden: Abilica Stream RCX Black Line Crosstrainer.

Med crosstrainers tränar du rumpa, lår, vader, axlar, armar, magmuskler och bröstmuskler. Träningsmaskinen är skonsam mot ryggen eftersom du står upprätt. Skaderisken med crosstrainers är ytterst liten och när du vill ta nästa steg är det bättre att öka belastningen, snarare än hastigheten, så att din kropp får chans att vänja sig vid trampandet och så att du hittar balansen.

Variera din träning på en motionscykel

En motionscykel är en träningsmaskin som har många likheter med en vanlig cykel. En klar fördel är att du kan träna hemmavid och att du bränner mer fett på en motionscykel än vad du gör på en vanlig cykel. 

Det finns många olika träningsprogram att välja bland. På bilden: Finnlo Exum III.
Det finns många olika träningsprogram att välja bland. På bilden: Finnlo Exum III.

Med motionscyklar kan du välja olika träningsprogram och på så vis variera din träning. Du kan exempelvis välja intervallträning eller cykla i grupp med flera, så kallad spinning.

En motionscykel är en bra träningsmaskin för nybörjare eller för rehabiliteringsträning. Den är lätt att använda även om man får räkna med att mjölksyran kommer kännas ordentligt i början och att det kommer spänna till på framsida lår och på vader. Det är även viktigt att pressa dig själv så att du inte bara sitter och trampar och har tankarna på annat håll. Håll dig fokuserad och gå in i träningen med full fart så att du får ut så mycket som möjligt.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar