Uppvärmning till stavgång

Det är viktigt att du värmer upp innan du ger dig ut på en stavgångstur. Här får du fem enkla och effektiva uppvärmningsövningar för stavgång.

9 juli 2015 av I FORM-redaktionen

Börja din uppvärmning med att gå lugnt och stilla. Öva tekniken med stavgång - fokusera på växelteknik, då du växelvis har höger och vänster stav framför dig samtidigt med motsatt ben. Gå med större och större steg, sträck ut armarna mer och mer. När du har gått 5-10 minuter kan du göra några av de här uppvärmningsövningarna innan du sätter i gång med att stava.

Rotation med stavarna bakom nacken

Stå i med fötterna lätt isär. Håll ihop stavarna och placera dem bakom nacken. Räta på ryggen och dra in magen lite lätt. Vrid överkroppen från sida till sida. Rotera bara överkroppen. Totalt 20-30 upprepningar.

Sidböjningar med stavarna bakom nacken

Stå med fötterna lätt isär. Håll ihop stavarna och placera dem bakom nacken. Gör en sidböjning till den ena sidan. Låt huvudet följa rörelsen. Repetera åt andra sidan. Totalt 20-30 repetitioner.

Stretcha höfterna

Håll stavarna i ena handen. Ställ dig med det ena benet knappt en meter framför det andra. Håll överkroppen upprätt. Håll det bakre benet helt utsträckt och böj det främre benet så långt ner som möjligt. Rör dig långsamt upp och ner i minst 20 sekunder. Repetera med det andra benet. Totalt 10 gånger.

Stretcha låren

Håll stavarna i den ena handen. Lägg den andra handen bakom ryggen. Placera den ena foten framför den andra. Sträck ut benet och luta överkroppen framåt. Håll ryggen rak. Repetera med det andra benet. Totalt 10 repetitioner.

Stretcha vadmusklerna

Stå med en stav i varje hand. Sätt det ena benet en bra bit bakom det andra och pressa ner hälen i golvet. Pressa höften mot stavarna utan att lyfta hälen. Rör kroppen mycket långsamt fram och tillbaka. Repetera med det andra benet. Totalt 20 gånger.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar