Christina Heick med ryggen till
Törs du testa din styrka?

Se hur stark du är egentligen.

© Morten Andersen

Testa dig själv: Hur stark är du?

Är du en vekis eller är du starkare än du faktiskt vet? Ta reda på det här med vårt enkla styrketest

1 juli 2020 av Mathilde Ive

‘Jag kan enkelt göra 5 armhävningar!’ 

Låter det som du eller någon du känner? Då är det dags att förvandla ord till handling. Med I FORMs styrketest kan du på några få minuter testa alla dina stora muskelgrupper och få svar på hur stark du egentligen är. Kanske kan du ta tillfället i akt och utmana en kompis eller din partner? 

Så här gör du:

Testet är ganska enkelt och bygger på de följande 3 övningarna:

  • Planka
  • Wallsit
  • Push-up

Övningarna testar styrkan i alla muskelgrupper i kroppen. Planka och wallsit, ska du gör så länge du kan, och push-ups ska du göra så många du kan.

Kvinna gör planka, wallsit och push-up
Fit på 24: Hemmaträning som fungerar.

Plankan testar din kropps kärnstyrka – även känt som din core. Lägg dig på mage med tåspetsarna i golvet och handflatorna precis utanför axlarna. Titta ner i golvet så att huvudet är en förlängning av ryggraden. Kom upp i en PLANKA på underarmarna. Spänn magen och håll kroppen i en rak linje.

Wallsit testar din benstyrka. Sätt dig i JÄGARVILA genom att pressa ryggen mot en vägg och böja benen så att låren är vågräta och underbenen lodräta. Låt armarna hänga fritt.

Push-up eller armhävningar mäter din överkropps styrka. Vi rekommenderar att du gör dem på knä. Gör ARMHÄVNINGAR genom att lägga dig på magen och sätta händerna i golvet lite mer än axelbrett isär. Sträck ut armarna och böj dem igen så att bröstet kommer max tio centimeter över golvet.

Skriv ner hur lång du kan hålla plankan och wallsit, och hur många push-ups du kan göra. Kom ihåg att göra övningarna med bra teknik.

Var du så stark som du trodde?

Gick det ändå sisådär med armhävningarna så har vi ett tips till dig. Anmäl dig till vår träningskurs, där du på bara 4 veckor kan bli superstark med endast 24 minuters träning i taget. Låter det som något för dig? Läs mer här! 



Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar