Trött på att ha låren i skorna?

Målinriktad övning: Kraftiga vader

Lär dig övningen som förvandlar dina vader till snygga spiror.

7 juni 2012 av I FORM-redaktionen

Satsa på konditionsformer som aktiverar dina vadmuskler mycket. Bland annat med step, löpning och hopprep. Löpning barfota eller i ”barfotaskor” ger större belastning på vadmuskeln än löpning i vanliga löparskor. Dock ska du prova dig försiktigt fram.

Step-up med hälvickning

Utgångsställning

Ställ dig framför en hög stabil låda, pall eller bänk som kan bära din tyngd och sätt upp vänster fot på den. Skjut ifrån med vänster ben, så höger ben följer med upp, så att du kliver upp med båda benen.

Rörelsen

När du står med båda fötterna uppe på lådan ska du upp på tårna så att dina vadmuskler aktiveras och därefter ner med vänster ben till utgångsposition. När du har gjort 10–12 upprepningar med höger ben, byter du till vänster ben.

Tränar

Ben, säte, vadmuskler.

Fokus

Tänk på att hela tiden hålla dig så upprätt som möjligt och att komma högt upp på fotsulan.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar