Lyft alltid rätt - även utanför gymmet

Du har precis tränat med hantlar och koncentrerat dig på att göra alla övningar korrekt. Men tänker du på hur du lyfter hantlarna när du hämtar dem och lägger dem tillbaka? Ett felaktigt lyft ökar risken för att utveckla ryggsmärtor under en kortare period.

13 mars 2009 av I FORM

Har du väl lärt dig tekniken är den lätt att överföra till dina vardagssysslor, t ex när du ska ställa in något tungt i ett skåp eller lyfta ditt barn från golvet.

Stående lyft

När du ska lyfta upp något från golvet bör du använda magmusklerna.

Lyft bröstkorgen och spänn magmusklerna.

Böj knäna och puta med stjärten. Det gäller att böja vid höften så att bakdelen börjar röra sig bakåt och överkroppen framåt. Även om du ska nå något ända nere på golvet så håll kvar hållningen i själva ryggraden. Om du särar benen lite mer - bredare än en axelbredd - kan det vara lättare att nå ända ner med bra hållning.

Kom också ihåg att skulderbladen inte får glida fram och från varandra. Det är ett av de första tecknen på att musklerna som hjälper dig med din hållning håller på att slappna av.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar