Kvinna tränar med hantlar

Biceps curl var en av de övningar som ingick i testpersonernas styrkeprogram.

© iStock

Lätta vikter ger större förbränning

Genom att justera din styrketräning lite kan du förbränna lika mycket på 13 minuter som på en dubbelt så lång löptur.

29 januari 2018 av Jeanette Linder & Irene Brøndum

Så förbränner du mest på kortast tid

Här kommer goda nyheter för dig som drömmer om att gå ner i vikt. Forskare har nämligen hittat receptet på hur du kan förbränna massor av kalorier och samtidigt spara tid medan du styrketränar. Du ska välja lättare vikter, göra många repetitioner och bara ta korta pauser.

I försöket lät man testpersoner genomföra ett program med sex klassiska styrkeövningar. De valde lättare vikter och kunde därmed göra fler repetitioner under de 13 minuter som programmet tog att göra. Det innebar att de i snitt förbrände imponerande 346 kalorier, vilket motsvarar en löptur på cirka 25–30 minuter.

Källa: American College of Sports Medicine

Så ska du träna

Övningar

Välj styrke- övningar för hela kroppen med fria vikter eller i maskiner.

Saknar du inspiration till styrkeövningar? Hitta de bästa här.

Vikt

Välj en vikt som motsvarar 50 % av det du maximalt kan lyfta på en gång.

Repetitioner

Gör ett set med 6 övningar, som du gör i 30 sek var. Genomför setet 3 gånger.

Tempo

Håll ett högt tempo. Du ska hinna med minst 12–17 repetitioner på de 30 sek.

Paus

Gör bara en mycket kort paus på 15 sek efter varje övning.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar