Kvinna gör planka hemma

Plankan och andra enkla övningar kan minska risken för för tidig död, visar en studie.

© iStock

Hemmaträning är lika sunt som att gå till gymmet

Två pass styrketräning i veckan minskar risken för för tidig död och enkla övningar på vardagsrumsgolvet är lika effektivt som att träna på gymmet, visar en studie.

9 januari 2018 av Jeanette Linder

Du behöver inga tunga vikter, smarta maskiner eller ett stort urval av träningspass på gymmet för att träna på ett sätt som är bra för hälsan. Du har allt du behöver hemma: Lite golvutrymme och din egen kroppsvikt. 

Samma effekt som konditionsträning

Under en period på 14 år följde experterna mer än 80 000 människor över 30 år och registrerade deras motionsvanor. Bland annat jämförde de de testpersoner som levde upp till internationella rekommendationer från WHO om att styrketräna två gånger i veckan med dem som levde upp till rekommendationen om 150 minuters moderat konditionsträning eller 75 minuters mer intensiv pulsträning i veckan.

Slutsatsen var att risken för att dö tidigare än genomsnittet minskade lika mycket i bägge grupperna. Dessutom visade det sig att risken att dö i cancer minskade med hela 31 procent för dem som styrketränade, men det var däremot ingen mindre risk för dem som konditionstränade. 

Gör övningar för de stora muskelgrupperna

Det tyder alltså på att styrketräning är lika viktigt för din hälsa som konditionsträning, säger experterna. Och du behöver inte ens åka till gymmet, för enligt studien är styrketräning med egen kroppsvikt lika bra som med maskiner, vikter eller andra redskap. Satsa speciellt på de stora muskelgrupperna i rumpa, lår, rygg och bröst.

Prova också att göra vårt styrketest för överkroppen för att se om du kanske kan göra lite extra här.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar