Därför ska du träna rumpan

Att ha en vältränad rumpa handlar inte bara om utseendemässiga saker - din träning vinner också på att du har en välmusklad bakdel.

Träna rumpan stark - och få massor av fördelar.

3 skäl att träna rumpan

1. Du ökar förbränningen

Den stora rumpmuskeln, gluteus maximus, är kroppens största muskel och ju mer vältränad den är, desto högre blir din förbränning. Det gör att du har lättare att minska din fettmassa.

2. Du blir en snabbare löpare

Du blir en effektivare löpare – speciellt i uppförs- och nerförsbackar som kräver stor styrka och explosivitet. Dessutom får du rent generellt lättare att röra dig till vardags.

3. Du minskar risken för skador

Många av oss använder inte rumpan i vardagsrörelserna. Om rumpan inte aktiveras som den ska när du går eller springer, rör du dig på ett sämre sätt, vilket ökar risken för skador.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background